شخصيات العرض
محمد البرنس : فتوة 00 من ملاك الأراضى
إسماعيل : فتوة سوق اللبن00 عامل نسيج بالمصنع
الحاج مسعود: يملك خمسين نولا يدويا ، وبعد المصـنع
اضطر للسروح فىأسواق القــرى لبيع
منتجات الأنـوال ، وهو يتسـم بالبخل
والعنف فى معاملاته 00 أبو إسماعيل 0
عبد الواحد :حكاواتى فى الحى 00 وهو فـلاح كبير
السن ، محب للناس ، وللمغامرة !!
المنصورى : من أوائل العمال بالمصنع ،مناضل شعبى
، عاصـر بدايـات المصنع ونـهاياته فى
الثمانينات والتسعينيات0
برهان :شخصية ذات خصوصية 0حقود00نفعى
وصـولى 0 عمل مع البوليس ، ومارس
دورا بوليسيا خلال ثـورة 1919فـى
الجامعة ،ومارس نفس الدور بشكل رسمى
فى مدينة المحلة الكبرى 0
نبوية : زوجـة إسماعيل ، وأم أولاده ، رقيقة ،
طيعة ، حنون ، بنت أصـل !!
عنايات : سيدة جميلة أليفة ، تعاشر محمد البرنس
، ويرغمها برهان على العمل معه فترفض
إلى حد السجن وذلك لحبها لإسـماعيل
ولحياة أكثر استقامة وعفة !!
أبوعزيز : ضحية من ضحايا المصنع ،مناضل يتسم
بالشجاعة و الجرأة 0
درويش : قهوجى ، وابن بلد مجدع
مزيكة : صبى المقهى
السيسى :فلاح مطرود من أسرته ،ويعمل مع محمد
البرنس كتابع
المأمور :
مدبولى : فتوة من فتوات سوق اللبن،ويعتبر ذراع
إسماعيل الأيمن 0
هلال : تابع لبرهان - مخبر
الزغبى : ولى من أولياء الله المشهورين فى المحلة 0
مجيد : فلاح لا يقبل الذل والمهانة
المحمدى : عامل فى المصنع
مجموعة رجال يمثلون الفتوات والبائعين وجنودالاحتلال
والسوق
مجموعة أطفال – إن أمكن – عمال المصنع الصغار
زمن الأحداث : عشرينيات القرن
مكان الأحداث: المعشوقة – مدينتنا- المحلة الكبرى
قبل بداية الأحداث
هذا النص المسرحي كتب مشروعا لعرض مفتوح - كتجربة خاصة لفرقة قصـر ثقافة المحلة الكبرى ، وقد تواصلت بروفاته حتى أكتمل العـرض من ناحية الأداء المسرحي ،ولم يبق سوى وصــول مبلغ المقايسة لعمل الديكور والاكسسوارات ،ولكن شـاء العاملون فـى الثقافة الجماهيرية بالقاهرة ألا يعــرض ، ولأسباب لا أعرف عنها شيئا إلى الآن ؛ اللهم إلا ضربا من التخمين وسوء النية – تحت زعم أن النص المقدم رفض من قبل لجنة القراءة المبجلة – هذا ما وصلني بالضبط وابتلعت غصتي ، وعقصت رقبة حلمي الجميل أنا و البعض – فدائما لجنة القراءة على حق فهى أدرى بما يقدم ، ولو قالت أبوك ليس أباك فوالله لصدقتهم 0 وألقى بمجهود شهور طويلة من الكتابة والتدريب تـحت الأقدام 00 كل هذا والله لا يهم 00 الذى أهمني فعلا أنه فى الوقت الذي كانت الفـرقة تقدم عرضها البديل- الذى نالت فيه لأول مرة فى تاريخها أحسن عرض وأحسن إخراج- فوجئت بأحد الأصدقاء يقدم لى كتيبا صدر مؤخرا عن إدارة المسرح بالثقافة الجماهيرية بالقاهرة ، ويحمل أسماء الأعمال المجازة في نفس العام و العــام السابق أيضا ، وكانت مفاجأة المفاجآت00النص البلد مـجاز من قبل لجنة القراءة وأمامه أسماء من أجازوه !!
بقى أن أنوه ، ربما كان بالنص مشـاهد من الممكن الاستغناء عنها خاصة تلك التي لا تخل بالبناء أو الرؤية المطروحة خاصة إذا ماقدم على المسرح المعروف " مسرح العلبة " فبعضها كتب لسد الفراغات فى الحارة أو الحى 0
و أخيرا أهدى هذا العمل لعمال المحلة الكبرى ، و المخرج المبدع " سيد الحسيني " - صاحب الفضل فى كتابة هذا النص ، وصاحب مشروع تقديمه فى المدينة المعشوقة - وفرقة قصر ثقافة المحلة الكبرى المسرحية - دون ذكر أسماء !!
تحية خالصة ، وحبا لروح الأديب المبدع ، عباس أحمد ابن المحلة الكبرى الأكثر حبا وشفافية ، وامتاعا، فقد تسللت روايته إلى أعماق روحى ، ربما أول الأمر كنعرة عصبية ، ولكنها سرعان ماكانت تمس عقلى ، وقريحتى ، وتدعونى لأن أنبش فى تربتها ، الفائقة الروعة ، فهى إلى الآن الرواية الرائدة الوحيدة والمحببة إلى ، التى تتحدث عن المحلة الكبرى ، معشوقتى !!
ربيع عقب الباب
مفتتح
نول قديم تتراخى خيوطه،وتتدلى كخيوط
العنكبوت ،ثم يعلو صوت المكن ،يتحول
إلى رقصـة تنسج عليها بهجة الفرحة ،
وسرعان مايخبو رويدا رويدا حتى يتوقف
تماما، نرى المنصورى يتقدم قاصدا مقهى
بجوار نقطة السوق ، ويلاحظ كشك أمن
السوق من خلال الصول والعسكرى
يجهزان البضاعة مع الباعة 0
بائع1 وله ياعتره 00اتنين شاى ف الخمسينة 00
لأجدع رجاله فى الحكومة ياله 0
عترة :وعندك أحلى اتنين شاى على ميه بيضــا
عشان الحكومة تصطبح !
بائع2 :خد ياوله صينية الفول دى 00 وإدى لهم
يفطروا قبل مايشربوا الشاى !
عسكرى : ماكفاية الشاى ؟!
بائع2 :ياراجل 00حد يرفض فول البغل برضه ؟!
عسكرى :طب هـات ( تدب الحركة فى السوق ،
وتبدأ اللوحة الغنائية )
المنصورى :(يقف ويتحرك حين تعلن السوق عن
نفسها ،مستعرضاالبضائع، بالشم ، ومرة
بأسنانه ،ومرة بالشد،وكل مرة يلقى مابيده
بغيظ ، والنداءات تحاصره ، وسرعان مـا
يهرب منهاإلى حيث كان يجلس،ويقف أمام
أحد المحال وهو يضحك ، والنداءات تملأ
السوق بشكل عنـائى عصرى 0نرى أحد
الشباب يلبس غطاء رأس يهودى ، وهو
يتمايل مزهوا، يصطدم به شاب آخر، ينزع
الطاقية ،ويلقيها أرضا،تدورخناقة،فى آخرها
يلبس الشاب الغطاء بينماتبرز الإضاءة أحد
الأجـولة التىوضعها العسكر ، وما عليها
من شعارات تشبه شعارالنجمة السداسية 0
ويخفت الغناء 0
المنصورى :الوحش مات 0مات ياشيخ زغبى00 مات
00والبلد
ص الزغبى :(يقاطعه ص الزغبى)جاى وجايب معاه النار
والحديدوالدنيا بحالها 0اوعوا تقفوا ف وشه
0 حايكون لكم خير وبركة0حبوه، ودافعوا
عنه لما الديابة تحوطه ،وتسن أنيابها عليه 0
لو راح تموت البلد 0لوراح تموت البلد !!
المنصورى : تموت البلد 0 ألف رحمة ونور عليها !!
مجموعة :إيه ياعم منصورى 0أنت لابيعجبك العجب
ولاالصيام فى رجب ؟!!
المنصورى : إزاى بقى ؟وأنتوا بسم الله ماشاء الله ،كل
واحد فيكم يعرش علـ00كل واحد فيكم
ملوا هدومه !
بائع2 :ياعم منصورى بنجرى على لقمة عيشنا !!
المنصورى :طول عمر البنى آدم يابنى ، بيجرى على
لقمة عيشه 0الفرق ف البضاعة !!
مجموعة : وبضاعتنا مالها يا00ياعم منصورى ؟حطه
بويه ولاماشية على حل شعرها ؟
المنصورى :بالات بخامات صناعى ياوله ، مالهاش سوق
إلا هنا00ياخايب 00 هيه 00صبح ياسيد
سيد :صباحك نادى يابه منصورى
المنصورى :ماتنساش حصتى ياوله ؟ هيه 00الله يرحمك
ياسيد ياقرضاوى 0
سيد :م العين دى قبل العين دى
بائع3 :باقولك إيه ياأنكل منصورى ماتلبس زنز ؟
مجموعة : ( تضحك )
المنصورى : زنز 0عامل فلوطة ياوله 0شوف ياعويل ،
وأنابجلابيتى دى،كنابنصدر للعالم، وماكناش
بنضحك عليه ،كنا بنصدر قطننا وحريرنا
وصوفنا ، بعد مانلبس منه !!
بائع4 :نلبس منه 0ياعم منصورى00 دا أنا أبويا
مات ونفسه يلبس حتة صوف من اللىكان
بينتجه !!
المنصورى :حكمة ربنا ، أنا أقصد الناس كلها
تلبس ونصدر !!
بائع2 : يعنى زماننا مش عاجبك ؟
المنصورى :زمن عرة 00 أى والله زمن عرة !!
بائع 3 :بس مفيهشى انجليز !! ( بلكنة ) خد الكلم
دى على قفاك مستر منصورى ( يضحك )
المنصورى :وأصحاب السوق دا إيه ؟ عرب؟ أصحاب
السوق ده مابيضربوش إنما00000يابنى0
000احنا صنعنا تاريخ ، وشيلناكم أمانة ،
أنتوا فرطوا فيها !!
بائع2 :تاريخ إيه ياحاج ؟ المحلة طول عمرها بتاع
قماش ،واحنابرضه بتوع قماش !!
المنصورى :المحلة تاريخها يشرف ،تاريخها عمله رجاله ،
كان لهم فى كل حاجة 0الصناعة و الزراعة
والجدعنة والرجولة والحب 0الحب0 تاريخ
ماتعرفوش عنه حاجة !!
بائع2 : هواحناماوراناش إلا اللى فات0 دا يقول
زمان،ودا يقول أيامنا،ودايقول0ياهووووه
ارحمونا بقى ،خلونا نعيش زماننا ياخلق !!
بائع3 :السوق على أى حال مش قد كده 0الناس
مابتشتريش 00مفيش مانى 0بح مانى !!
المجموعة :احكى لنا 0 قول ياحاج 00 ولا ماأنتش
فاكر ؟
بائع2 : ياناس فضوها سيرة بقى 00 و لا فضيتوا
للت والعجن زى النسوان ؟
بائع1 :وأنت زعلان ومحموق قوى كده ليه ؟ مش
عاجبك اتكل00إلحق زبون مسهدم لك
البضاعة00اجرى(ينصرف بتوجس وضيق)
المجموعة : هيه00مش فاكر00ولا إيه ياعم
منصورى ؟( يقبل البائع2 على استحياء )
المنصورى :مش فاكر إزاى ، ودا عمره يتنسى 0 دا
تاريخ يابنى متغذى بدم الغلابا ، والرجالة
الزين ، جدودكم ،اللى كانوايخافوا العيبة ،
وتبهدلهم نقطة دم تنزل من جار أوصاحب
قلوب اتربت تحلم بمحلة طيبة0حلوة ،
مافيهاش فقر ، مافيهاش ظلم ، مافيهاش
افترى00تحضن الغلابامن كل مصر ، بحرى
وقبلى،وتلمه فى حضنها0صحيح تشاكله
لغاية مايتعودعليها،لكن بعد شوية يبقى أعز
ضناها ، تدى له الصانعة ، واللقمة و الهدمة
،والبيت،وتقوله عيش ،وسيب غيرك يعيش!
المجموعة :كلامك فيه ريحة الخيريابه منصورى0 ريحنا
00اتكلم
المنصورى :كان السوق ده ،كل حاجة فيه صنــاعة
مصرية ،كان البياعين لهم شكل تانى،وطعم
تانى،والله كان عندهم غيرة ، ويوم ماواحد
منهم يلمس بس،حاجة برانى،يتفزع، ويقول
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ،كأنه عمل
منكرأوحاجة تغضب ربنا00أى والله ياولاد
0وكانوا دايما ، يقابلوا يومهم ( تعلـيقات
البائعين المعتادة،تنطق بالسماحة والحب
والخيروالسعى إلى العمل مع البكور :" يجعل
صباحك نادى 00 يافتاح ياعليم 00
يارزاق ياكريم 00 صبحنا وصبح الملك لله
، توكلنا عليك ياراز00000000000
2 – قبلى البلد
إسماعيل يسير مع نبوية قريبا من البناء الذى
يقام قبلى البلد،ساقية وشجرتان متعانقتان
وقت الغروب0
إسماعيل :وحشتينى يانبوية !
نبوية : ماتشوفشى وحش ياسى إسماعيل 0
إسماعيل :شهرفات من غير ماأشوفك 00عدى زى
السنين ، ياه يانبوية !!
نبوية :سلامتك ياسى إسماعيل،لولا الملامة، كنت
جيت لك لحد هناك !!
إسماعيل :معقول يانبوية ؟
نبوية أنا أروح وراك واق الواق ،وبلاد تركب
الأفيال ، دا أنت غالى قوى !!
إسماعيل :نفسى أرسى لى على بر يانبوية ، أنا ماليش
فى طولة البال على النول ، وحنية الضهر
طول النهار ، وأبويا مصمم ،أسيبه وأهج ،
يقفل قدامى أبواب الرزق،لماخلاص ، مش
قادر ، شورى عليه ، قولى لى أعمل إيه ؟!!
نبوية :سلامتك ياسى إسماعيل ، طب دا القزازين
كلهم بيحلفوا بيك ، طب دا بيقولو عليك
،بتخاوى النول اللى بتشتغل عليه، وبتخليه
يرقص من الفرح !!
إسماعيل : لإمته يانبوية ،سنة ،اتنين ، تلاتة ، وينحنى
ضهرى ، وامشى أتعكز !!
نبوية : الشر بره وبعيد ياخويا ، بلاشه ، بلاشه
ياخويا 0
إسماعيل :و أعمل إيه ، والحاج مصمم ، ومش عايز
غير كده !!
نبوية :جايزقصده يودكك ع الشغل،دى القاعات
مليانة قزازين 0
إسماعيل :شخط ونطر،وشتيمة وتجريح ،كان نفسى
يطلع زى البرنس، الله يرحمه ، كان طيب ،
كان بيحب محمدزىضى عنيه،يهننه ،ويعلمه
،ويبعته مصريتعلم ، كان بيقعد يتحدت معاه
زى صاحبه تمام ، لكن الحاج مسعود !!
نبوية :ياخويا ، دا مفيش زى أبويا مسعود، إيش
قولك بقى ، شوف خالتى أم إسماعيل ، الله
يرحمها، فيتانا من أمته،لوحد غيره كان أتجوز
، وجاب لك مرات أب، ترازى فيك!!
إسماعيل : أنت شايفه كده يانبوية ؟!!
نبوية : وهو فيه غيركده ،صلى على النبى كده ،
واخزى الشيطان 0
إسماعيل : اللهم أخزيك ياشيطان (صمت) كلامك
زى البلسم يانبوية ، طفى النار اللى جوايا
، بصى يانبوية ، المصنع اللى بيبنوه ، شوفى
قد إيه ؟
نبوية : مصنع إيه ده ياسى إسماعيل ؟
إسماعيل : بيقولوا مصنع نسيج ، واختاروا له المحلة
مخصوص !
نبوية : يعنى حايوقفوا حال البلد ياسى إسماعيل !
إسماعيل : كل حى برزقه ، والأرزاق على الله !
نبوية : سى إسماعيل ، أمنتك أمانة ، ماتعمل كده
تانى !
إسماعيل :قصدك العركة ، يعنى الراجل يموت قدامى
، وأقف ساكت يانبوية ، يرضيكى ؟!
نبوية : مايرضينيش ،بس برضه ،بلاش تعمل كده
، السكة دى مش من مقامك !!
إسماعيل :أعمل إيه يانبوية ، من زهقى ، لو يسيبنى
أشق طريقى ،كنت بقيت غيركده خالص ،
تعرفى يانبوية ،لوالمصنع ده بالكهربا صحيح
، حاكون أول واحد يشتغل فيه !!
نبوية : وهو الحاج مسعود يستغنى عنك ، أمانة
عليك تراضيه ، عشان خاطرى راضيه !!
إسماعيل :أدينى باحاول،لكن مش لاقى فايده(سكتة )
أما محمدالبرنس بيحكى عن حاجات يانبوية
، عن مصر، والملك ،والنيل،والطلبة ، وسعد
باشا ، والمظاهرات والإنجليز ، دالو لا إن له
كلمة عند المأمور ، ماكناش خرجنا ، ولا
بالطبل البلدى !
نبوية : بس أناشيفاه راجع مكسور،بعد موت أبوه
إسماعيل : حكم أنت ماتعرفيش ، كان بيحب زميله
له ، بيقول كات جميلة قوى ، ماتت فى
المظاهرات ، ماتت برصاص لانجليز !!
نبوية : إمته ياإسماعيل ،ربنا حايخلصنا من المصايب
دول ، الغز ،والإنجليز،وأبصر إيه دول اللى
مايتسموا ؟
إسماعيل : بس سعد باشا ربنا ينفخ فى سورته كده
ويهم ، ساعتها مش حايبقى فى البرغريب ،
عارفه يانبوية ، محمد ليل نهار ،لابيبطل فكر
و لا عياط ، صعبان عليه قوى !!
نبوية : سى إسماعيل،أنا ماشية(بنرفزة وربماغضب)
إسماعيل : أنت زعلتى ؟
نبوية : أبدا !!
إسماعيل :لأ أنت زعلتى ، أصل محمد البرنس دا زى
أخويا يانبوية ، يمكن أكتر !!
نبوية :وأنت حاتقول لى يا إسماعيل ، ماالمحلة كلها
عارفه ، ربنا يخليكوا لبعض ياخويا !
إسماعيل :يعنى ،لحسن تكونى زعلتى ولاحاجة ، بصى
يانبوية ، بصى ، جوز الحمام ، بصى بصى
نبوية :دول بيعاركوا بعض ياسى إسماعيل ،دا الدم
نازف من وشوشهم ( تترنح ثم تهدأ )
إسماعيل : ياه للدرجة دى ، أروح أهشهم ، دول
حايموتوا بعض ،حايموتوا بعض ! دا أنى
شيفاهم من شوية جار بعض ،واقفين كده ،
يتسايروا، ويتبغددوا على بعض !
نبوية : آه 00واخده بالك من الفردة اللى واقفة
تتفرج دى؟
إسماعيل : الله00دى جميلة قوى00 قوى يانبوية !
نبوية : فين 00 فين ياسى إسماعيل ؟
إسماعيل : أههه00هناك00لاحول ولاقوة إلابالله00
الفردين وقعوا00الاتنين خلصوا على بعض
00أنا هاجيبهم (يتحرك، يختفى،ويعود يحمل
الفردين ) دول لسه فيهم الروح !
نبوية : والفردة نزلت يا إسماعيل 00بص 0 أههه
بتتنقل ، بص ياسى إسماعيل ،دى بتعيط ،
شـوف عامله زى المـجنونة إزاى00دى
بتراعى لك00ياحلاوة00أههه طارت 00
والله ما أهبل غير بنى آدم !!
إسماعيل :حتى الطيور الطـيبة يانبوية ، بتتعارك لحد
الموت ، ياترى حكايتكوا إيه ؟
نبوية : جايز كات مراته ،وبيدافع عنها ،سبحان
من نشاها،ويعلم سرها ونجواها !
إسماعيل :يعنى ممكن ، أنا و00، لأ لأ00معقول 00
محمد زى أخويا تمام ، يمكن أكتر !!
نبوية :بس دابتاع مزاجه،الحارة كلها بتقول كده!
إسماعيل : بس أبيض زى الحليب يانبوية ،كفاية إنه
متواضع ،ونفسه حلوة ، وبعد ماعلى ، ما
نسيناش ،زى محدثين النعمة غناي الحرب !!
نبوية : وهو أنت شوية ، أنت مستقل بنفسك
ياسى إسماعيل ،أنت غالى قوى 00 قوى
( تبكى )
إسماعيل : نبوية 00 فيه إيه ؟
نبوية :مفيش حاجة 0
إسماعيل : لأ بقى فيه ، ولازمن تقول لى ، فيه إيه ؟!
نبوية : أصل جالى عريس إمبارح ، والنبى ماتزعل
ياسى إسماعيل ،والنبى 00والنبى !
إسماعيل : عريس ؟!
نبوية : حلفتك بالنبى ماتزعل ، ولا يكون عندك
فكر ، أنا فهمت أمى ، على كل حاجة 00
إسماعيل : ( يفكر ) طيب 00 يللا روحى أنت 00
وأنا هاتصرف !
نبوية : والنبى ماتزعل نفسك،أنارفضته ،أنا مفيش
غيرك يملاعينى،لوحكمت ، أولع فى نفسى !
إسماعيل :عيب يانبوية 00اوعى أسمعك تقولى كده
تانى !!
نبوية :أصل أبويا نازل قوالة ، دا عنده أبصر ، دا
عنده مدرى ، أملاك وأطيان إيه !!
إسماعيل :مالكيش دعوة أنت 00 يللا روحى !!
نبوية : والنبى ماتزعل روحك ، ياسى إسماعيل !!
إسماعيل :ودى حاجة تزعل يانبوية ؟ أنت زى الشهد
،والناس برضه بتفهم ،وأبوكىراجل متصيت
، وحبابيه كتير ، ودى مش أول مرة ، أنا
هاتصرف !!
نبوية :طب وصلنى ،ولا هاتسيبنىفى طريق مقطوع
زى ده ؟!يللا (تغير الموضوع ) وعملت إيه
ماحكيتليش عن عركة الهجانة !!
إسماعيل :أبدا 00 أهم شيلوا المصيبة للغلابا ، اللى
جايين من الكفوروالعزب !
نبوية : والنبى ماتكشر ، اضحك بقى !
إسماعيل : أبدا يانبوية 00 بس 00000
نبوية :خلينى أروح صافية ،لحسن أقعد فى أرابيزك
، وأروح علىداركم !!
إسماعيل :عارفه ، أصل أنت مش مجرد بنت فى الحارة
،باحبها ،وقلبىرايدها يانبوية ،أنت كده زى
الوسعاية ،زى محمد البرنس،زى مصر كلها
حاجةكبيرة قوى،أقوم على صورتها،اصحى
على صوتها،زى الأدان فى سدرى،أنت المحلة
يانبوية ، لولاكى كنت هجيت ، هجيت ،
بلاد الله ، خلق الله، دا أنا هاتجنن من ساعة
ماسمعت،إن الوله عطاالله،شنق نفسه فى قاعة
من بتوعنا!بيقولوا ،كان عشمان فى سنية،
اللى خدها المعلم جابر بتاع المينى فاتورة 0
نبوية :بيقولوا ، لماراح يخطبها،أمها قالت له ،كسر
الحجر،وكلم النخل،واحضن الريح ، وحزم
البيض فى حزمة واحدة،وابدرالقمح والشعير
فى البحر، لوعملت كده ، تعالى خد سنية ،
من غير مهر و لا شبكة !!
إسماعيل :الفقر 00 الفقر يانبوية ، بيحش فى الناس ،
واللى معاه مابيرحمش !!
نبوية :وأى بنت فى النهاية،عايزه إيه غير الستر،
مش مهم بنحبه ،أو بتكرهه !!
إسماعيل :لوكان لقى ريق حلو من سنية ، الله فى سماه
، ماكان عمل كده 00أكن أنا ممكن يحصل
لى إللى حصل لعطا الله ؟ والله لوفيها دبح
،بس خلىحد يتسجر ، ويهوب نواحيك
كده ، دى الدنيا من غيرك ماتسواش خردلة
00يانبوية !!
نبوية :دوخت ياإسماعيل 00 دوخت 00احضنى
ياإسماعيل 00أنا باترعش !!
إسماعيل :أنت المحلة الحلوة،اللى نفسى تتجلى، تبقى
أجمل وأجمل ، نضيفة عفيفة ، مفيهاش ظلم
ولا افترى ، ولا ناس بتاكل عرق ناس ،ولا
ناس مش لاقيه ، فيها البيوت منفده على
بعضيها،غنى فقير ، الجعان ياكل ، والشبعان
يدى 00فيها مدارس وجناين وجوامع أكتر
00 وأكتر واكتر !!
نبوية :( فجأة تختبىء فى إسماعيل ) ياخرابى 00
خبينى ياسى إسماعيل00 خبينى !!
إسماعيل :إيه 00 حصل إيه ؟( الحمامتان كل واحدة
فى كف بيده ) !
3 – النبوءة
حى سوق اللن حيث الصريج00 ينتصب
كقدر على صدر الحى- السوق منصوبة –
من كل صنف ولون، بائعون ومشترون ،
وأشياء أخرى للهو والتسلية،مقهى درويش
مفتوح، يعج بالزبائن 0 من المعالم الأساسية
عربة الهريسة بتاع عم سيد، وقرشىالفكهانى
، وعم شربينى المكوجى البلدى ، وزاويـة
سيدى الأنصارى،ودكان المانيفاتورة، أيضا
بائعو السكروته والحراير الخام الذى تنتجه
الأنوال اليدوية ، وبائعو القلل القناوى ،
والمناديل المحلاوى والفوط ، والملايات اللف
واليشمك والبيش ،والحبوب ، والأمشاط ،
والملبوسات من مخلفات الإنجليز00 هذا إلى
جانب السقاء ، وبائع العرقسوس ، وسنان
السكاكين والمقصات 00 الجنود الطوافة
على خيولهم 0
سعد العفريتى يمروهويحمل مطواة نول على
كتفه ، ثم يتوقف ، ويتكلم إلى نفسه ، بينما
عبد الواحد راوى الربابة أو قارىء الكتاب
على المقهى وحوله خلق كثيرون !!
عبدالواحد :كان الأمير رزق على حاله ( ميم )
سعد :خلاص بقى،حل عن قفايا،والله هافعصك ،
هافعصك ( يتحرك بصعوبة _ ويتحدث إلى
مخلوقات لا وجود لها )
لبس :ياأهل المحلة ، الشيخ عبدالنبى البحيرى ،
فتح مدرسة للعيال ، من سن أربع سنين
ووزارة المعارف عطته ترخيص بكده ،
هاتعلم العيال الحساب والقراية 00وكلت
شىء ،والمصروف أسبوع بأسبوع00 ياأهل
المحلة والأرياف 00000000( يخرج )
درويش :السوق النهاردة،أشيتها معدن، ياديامزيكة!
مزيكة :سبحان مقسم الأرزاق يامعلمى
درويش :طيب يللا ،روح ،ربنا يكون فى عونك 00
واسم العمدة إيه ( للجالس جاره )
سلامة :خدامك سلامة 00 سلامة السيسى 0
درويش :ألله00من جماعة السيسى اللى فى الوراقة ؟
سلامة :ياريت 00 أنا من العلو
درويش :والله ياسلامة ياخويا ، القهوة يدوب فاتحة
بيتى ، أنا والغلبان مزيكة ، أقول لك سيبها
على الله،وحالا تفرج (نسمع جلبة وصراخ
ناس تجرى هنا وهناك ) الله الله 00يافتاح
ياعليم00يارزاق ياكريم00ياقاعدين يكيفوا
شر الجايين00مش هانخلص من فتوات
صندف00ليه بس كده ياسى محمد بيه00
يانهارمالوش لون0باظ السوق،وضاع اليوم
البرنس :( يظهرعلى مهرته،يخترق السوق،ومن حوله
الرجال والنبابيت،وهو يضرب بكرباجه الهواء
؛فيصرخ كطلقة) فين ياوله المعدول بتاعكم؟
درويش :أهلا برجالة صندفا ، أهلا يامحمد بيه 00
اتفضل !
فتوة1 :هو احناجايين نضايف يابن الصرمة 00 فز
درويش : مايصحش ياأخينا !
البرنس : فين إسماعيل مسعود 00 انطق !!
درويش :ياداخل بين البصلة وقشرتها 00000
فتوة 2 :بتقول إيه ؟!!
البرنس :فين إسماعيل زفت 00عامل راجل بيعاكس
بنات الحتة 00 انطق 00هو فين ؟
عبدالواحد :(يترك جلسته) جرى إيه ياسى محمد، جرى
إيه،اتقلبت على صاحبك ليه ، يلزمك إيه ؟
اتكلم ياضرغام !!
البرنس :والنبى تنقطنا بسكاتك ياحاج !!
عبدالواحد :( يتراجع ) كتر خيرك 00 كترخيرك !!
رجل1 :يابنى ماتقولشى ياشر اشتر (السوق فى حالة
فزع 00 نسمع تعليقات من هنا وهناك عن
وقف الحال )
امرأة 1 :اللى مالوش شغله تشغله ، يجيب خيش
ويفتله !!
بياع1 :هو احنا هانلاقيها منين ولا منين ؟
امرأة 1 :صحيح 00 أكل ومرعى ، وقلة صانعة !!
البرنس :باقول لك فين إسماعيل زفت ؟
إسماعيل :(يقبل وخلفه مدبولى)جيه عزيزة 0مرحب
سى محمد 00 يا أهلا برجالة صندفا !!
البرنس :أنت إزاى تعاكس بنت المعلم النمرسى ؟
عبدالواحد :أخ 00هو كده ، لازم ، ماهو مش معقول
،دول معجونين من طينة واحدة 00التفاحة
ياولاد آدم !!
إسماعيل : ( يقبل ، يمسك بنبوته قبل أن يهوى على
أحدهم) سوق اللبن مايترفعشى عليه شومة
يابرنس !!
فتوة 1 :( يهاجم إسماعيل ، وتدور المعركة ، ويتفنن
الفتوات فى تحطيم كراسى المقهى)0
إسماعيل :مدبولى 00مالكشى دعوة بالبرنس ، انتهى
ياوله ، همه (تدورمعركة رهيبة00بعد صراع
ينهزم رجال البرنس،ويفرون تاركينه وحيدا ،
يروح يضرب بالكرباج إسماعيل،يقفز إسماعيل
، يمتطى المهر خلفه،سرعان ماينزل أرضا ومعه
البرنس ، يصبح فوقه ، يضربه على جبهته ،
ينفجر الدم )
أهل السوق :الله أكبرالله أكبر (كأنهم يرون ذبيحة تذبح)
بياع 1 :يسلم دراعك يابطل !
درويش :لا حول ولا قوة إلا بالله 00وأدى الحاج
مسعود جى طاير بالبغلة !!
مزيكة :دا هاينيلها 00 ربنا يستر !
الشيخ :( يظهر فجأة كأنما انشقت عنه الأرض )
همهمة :الشيخ زغبى 00 الشيخ زغبى !!
الشيخ :( فى صوت قوى ) لعنة ياولاد المحلة ، لعنة
بتحط عليكم كلكم، على كل شىء،كانت
هاتنزل على روسكم النهاردة00لكن ربنا
لطف !!
درويش : وآدى مصيبة تانية ، استر يارب !!
رجل2 :استر يارب 00 استر يارب !
امرأة 1 :بدام كشركده ، يبقى فيها مصيبة !!
امرأة 2 : ياختى فال الله ولا فالك !!
درويش :وقف نفس الواقفة إمته ؟ امته00امته ياوله
يامزيكة ؟
مزيكة :يعنى مانتش فاكر يامعلمى 00 قبل واقعة
التل بأسبوع ، قدام البدر أبوحامد !!
درويش :صح00جدع ياوله00لكن البدر ماسمعشى
الكلام ، وراح السوق ، وفطس على إيد
الهجانة!
الشيخ :الولدين دول من سلسل شريف،ومن قطب
واحد ، بس اللعنةوراهم 00 وراهم (يبكى
صامتا ) نهابة واحد منهم أهيه شايفها قدامى
زى ماأنى شايفكم !
إسماعيل :خير ياسيدنا 00 خير إن شاء الله ( يحاول
تقبيل يده )
الشيخ : لأ 00مش خير يابن مسعود،مش خير أبدا
،لازم تبعد عنه،تروح لحال سبيلك، ويروح
لحال سبيله ، يفوت البلد ، لازم00 لازم
يامحمد يابرنس00أنت سامعنى 00 سامعنى
يابن الطيبين ؟
البرنس :(يتقدم بوله،يرتمى على الشيخ تقبيلا ، تنتابه
جلالة ) سامع يابه 00 سامع
درويش : ودى معقولة يابركتنا،دى فولة وانقصمت
نصين ، عدالهم ويا بعض !!
الشيخ :غمامة كبيرة حبلانة خير،واقفة قبلى البلد
عمالة تقرب وتبعد ،مش هاتقدرتدخل البلد
إلاعلى جتة واحد منهم 00إلا بموت واحد
منهم على إيد التانى !!
همهمة وحش 00 وحش يامولانا 00 وحش ؟!
الشيخ :سبحان العالم 00 شايفه جاى وجايب معاه
الناروالحديد والدنيا، اوعوا تقفوا فى وشه ،
هايكون بركة ع البلد00حبوه،ودافعوا عنه
، لماالديابه تحوطه،وتسن أنيابها عليه ، لوراح
تموت البلد 00لوراح (الدموع تملأ وجهه ،
يبعد الـبرنس برفق ،ويمسح على وجــهه
وينسحب وهو يردد ) اللهم لا أسألك رد
القضاء،ولكنى أسألك اللطف فيه 00اللهم
00000000
القفاص :(بصوت أجش قوى ) الوحش ييييياولاد0
الوحش ياولاد الحلال 00 الوحش يالبس
00الوحش جاى !!
لبس :وهو فيه وحش غير سى اسماعين يامعلمى (
يقرأ فى ورقة بطلاقة لغة أجنبية)
همهمة :مدد ياشيخ زغبى 00 مدد
همهمة2 :دا رجل طيب 00 عالم !
همهمة3 :البلد دى منصانة بحسه !!
إسماعيل :( يمد يده للبرنس الذى حط على الأرض بعد
اختفاء الشيخ )محمد 00 محمد ياصاحبى00
هات إيدك !
مسعود إيدك0اوعى ياوله،ابعد عنه يابن الكلـ00
رجل :قوم 00 سلامتك ( ضحكات عالية )
إسماعيل :و لا كلمة 00 أنتم سامعين !!
البرنس :(بحذر يقف00يرفض اليد الممدودة00 يعدل
من وضع عباءته )
رجل2 :أنت اللى وقعت ، ولا الهوى إلا رماك !!
إسماعيل :قلت ولا نفس ( وهو يشهر نبوته ) يامحمد
ياخويا 00محمد ياصاحبى 00ماحدش داس
لك على طرف !
مسعود :خلى بالك ياوله 00 ماتسيبوش يامدبولى !
البرنس :اوعى تفتكرإنها نهاية الدنيا ، أبدا ، النهاردة
لك ، بكرة عليك0
امرأة 1 :شوفى ياختى ،مش جيباه نفسه ، يسلم على
صاحبه !
امرأة 2 :كسرة النفس وحشة ياختى 00 أمال 00
دول طول عمرهم ويا بعض !
امرأة3 :ولايوم تل الوافعة،بيقولوا، نزلوا ع الهجانة
، هتتك بتتك ، لما خلصوا عليهم0
إسماعيل :جرى إيه يامحمد ، دا أنا إسماعيل ، أخوك
وحبيبك00ياناس00ياهووووه 0أنا عمرى
ماشلت عداوة لمحمد البرنس ، سمع كلام ،
صدقه ، وهو عارف ، إنى عمرى ما أعمل
العيبة ، أيوه ، اسالوه 00 اسألوا سى محمد
،يردعليكم ،وأنا راضى بكل كلمة ، يقولها
قدام الناس !
مسعود :رقرقت يابن الكلب ، مش هايسيبك ، أنت
مش سامع الشيخ قال إيه ؟!
إسماعيل :اللى يخلصه يابه ، اللى يخلصه !!
البرنس :تتجوزها !!
إسماعيل : ياريت ياسى محمد 00دا أناأتشرف00
إيدى على كتفك !اشهدوا يارجاله !
البرنس :وادى إيدى يا إسماعيل !!
درويش :( بفرح ) بارك للبطل ياحاج مسعود !
مسعود :أبارك له ، ولا أنعيه !!
إسماعيل : تبارك لى يابه ، وتسلم على ابن الحبايب !
مسعود :ابن المصايب،اللى كان جاى يدبحك ،يفرج
الناس عليك !
إسماعيل : لأ00ابن حبيبك،يللا يابه،عشان خاطرى!
مسعود :حد الله بينى وبينه !!
إسماعيل :( يهجم على البرنس ، يأخـذه بالأحضان ،
بينما الجميع يصفقون فى فرح )
تعليقات :صحيح ولاد أصول –طول عمرهم رجاله
– الصلح لبن – ياسلام ع المحبة ياولاد
– صحيح رجاله – تل الواقعة تاريخ
مايتنيسيش – ألف مبروك ياسمعه – والله
ماهايلاقى أحسن منهابنت أصل ومتربية ع
الغالى (مسعود يحمل كل هذه التعليقات ،
وماتزال تقاطيب وجهه كماهى ، يتمتم 00
البلكونات والشرفات تحمل نفس التمتمات)
مسعود :مش هايسيبك يابن الكلب ، إلا لما يخلص
عليك ، هايقتلك، هايقتلك !
عبدالواحد :(لمسعود ) العيلين دول محميين بيركة الشيخ
زغبى 00 أيوه00 اتعشم خير 00 وخليك
محضر خير أمال 00يللا ياحاج بلا هم 00
دا الفرح بشارة ( زغاريد00 يقبل الشيخ
رمضان العجل وهو كفيف وضخم )
رمضان : هو إيه اللى وقع ياشيخ عبدالواحد 00
: حقه أبـو السباع كان بيتخانق ويا محمد
البرنس00حقه !!
عبدالواحد :تعالى ياعجل00كنت فين؟فاتك نص فرنك
قصدى نص عمرك 00 بس اللى حصل ده
أكيد ، أنت السبب فيه !!
القفاص :(فجأة) يا أهل البلد00ياأهل البلد (يبكى )
الشيخ زغبى 00 الشيخ (يبكى)
الجميع : ماله ياوله 00 انطق الله يخيبك !!
القفاص : مات على عتبة سيدى المتولى 00 مات
( الجميع فى حالة تساؤل ، وتعجب وجرى ،
بينما البرنس يترنح ، يدور ،وهو يردد : الله
00 حى حى حى ، ثم يسقط منهارا فيسرع
نحوه سلامة وإسماعيل )0
يتبع
محمد البرنس : فتوة 00 من ملاك الأراضى
إسماعيل : فتوة سوق اللبن00 عامل نسيج بالمصنع
الحاج مسعود: يملك خمسين نولا يدويا ، وبعد المصـنع
اضطر للسروح فىأسواق القــرى لبيع
منتجات الأنـوال ، وهو يتسـم بالبخل
والعنف فى معاملاته 00 أبو إسماعيل 0
عبد الواحد :حكاواتى فى الحى 00 وهو فـلاح كبير
السن ، محب للناس ، وللمغامرة !!
المنصورى : من أوائل العمال بالمصنع ،مناضل شعبى
، عاصـر بدايـات المصنع ونـهاياته فى
الثمانينات والتسعينيات0
برهان :شخصية ذات خصوصية 0حقود00نفعى
وصـولى 0 عمل مع البوليس ، ومارس
دورا بوليسيا خلال ثـورة 1919فـى
الجامعة ،ومارس نفس الدور بشكل رسمى
فى مدينة المحلة الكبرى 0
نبوية : زوجـة إسماعيل ، وأم أولاده ، رقيقة ،
طيعة ، حنون ، بنت أصـل !!
عنايات : سيدة جميلة أليفة ، تعاشر محمد البرنس
، ويرغمها برهان على العمل معه فترفض
إلى حد السجن وذلك لحبها لإسـماعيل
ولحياة أكثر استقامة وعفة !!
أبوعزيز : ضحية من ضحايا المصنع ،مناضل يتسم
بالشجاعة و الجرأة 0
درويش : قهوجى ، وابن بلد مجدع
مزيكة : صبى المقهى
السيسى :فلاح مطرود من أسرته ،ويعمل مع محمد
البرنس كتابع
المأمور :
مدبولى : فتوة من فتوات سوق اللبن،ويعتبر ذراع
إسماعيل الأيمن 0
هلال : تابع لبرهان - مخبر
الزغبى : ولى من أولياء الله المشهورين فى المحلة 0
مجيد : فلاح لا يقبل الذل والمهانة
المحمدى : عامل فى المصنع
مجموعة رجال يمثلون الفتوات والبائعين وجنودالاحتلال
والسوق
مجموعة أطفال – إن أمكن – عمال المصنع الصغار
زمن الأحداث : عشرينيات القرن
مكان الأحداث: المعشوقة – مدينتنا- المحلة الكبرى
قبل بداية الأحداث
هذا النص المسرحي كتب مشروعا لعرض مفتوح - كتجربة خاصة لفرقة قصـر ثقافة المحلة الكبرى ، وقد تواصلت بروفاته حتى أكتمل العـرض من ناحية الأداء المسرحي ،ولم يبق سوى وصــول مبلغ المقايسة لعمل الديكور والاكسسوارات ،ولكن شـاء العاملون فـى الثقافة الجماهيرية بالقاهرة ألا يعــرض ، ولأسباب لا أعرف عنها شيئا إلى الآن ؛ اللهم إلا ضربا من التخمين وسوء النية – تحت زعم أن النص المقدم رفض من قبل لجنة القراءة المبجلة – هذا ما وصلني بالضبط وابتلعت غصتي ، وعقصت رقبة حلمي الجميل أنا و البعض – فدائما لجنة القراءة على حق فهى أدرى بما يقدم ، ولو قالت أبوك ليس أباك فوالله لصدقتهم 0 وألقى بمجهود شهور طويلة من الكتابة والتدريب تـحت الأقدام 00 كل هذا والله لا يهم 00 الذى أهمني فعلا أنه فى الوقت الذي كانت الفـرقة تقدم عرضها البديل- الذى نالت فيه لأول مرة فى تاريخها أحسن عرض وأحسن إخراج- فوجئت بأحد الأصدقاء يقدم لى كتيبا صدر مؤخرا عن إدارة المسرح بالثقافة الجماهيرية بالقاهرة ، ويحمل أسماء الأعمال المجازة في نفس العام و العــام السابق أيضا ، وكانت مفاجأة المفاجآت00النص البلد مـجاز من قبل لجنة القراءة وأمامه أسماء من أجازوه !!
بقى أن أنوه ، ربما كان بالنص مشـاهد من الممكن الاستغناء عنها خاصة تلك التي لا تخل بالبناء أو الرؤية المطروحة خاصة إذا ماقدم على المسرح المعروف " مسرح العلبة " فبعضها كتب لسد الفراغات فى الحارة أو الحى 0
و أخيرا أهدى هذا العمل لعمال المحلة الكبرى ، و المخرج المبدع " سيد الحسيني " - صاحب الفضل فى كتابة هذا النص ، وصاحب مشروع تقديمه فى المدينة المعشوقة - وفرقة قصر ثقافة المحلة الكبرى المسرحية - دون ذكر أسماء !!
تحية خالصة ، وحبا لروح الأديب المبدع ، عباس أحمد ابن المحلة الكبرى الأكثر حبا وشفافية ، وامتاعا، فقد تسللت روايته إلى أعماق روحى ، ربما أول الأمر كنعرة عصبية ، ولكنها سرعان ماكانت تمس عقلى ، وقريحتى ، وتدعونى لأن أنبش فى تربتها ، الفائقة الروعة ، فهى إلى الآن الرواية الرائدة الوحيدة والمحببة إلى ، التى تتحدث عن المحلة الكبرى ، معشوقتى !!
ربيع عقب الباب
مفتتح
نول قديم تتراخى خيوطه،وتتدلى كخيوط
العنكبوت ،ثم يعلو صوت المكن ،يتحول
إلى رقصـة تنسج عليها بهجة الفرحة ،
وسرعان مايخبو رويدا رويدا حتى يتوقف
تماما، نرى المنصورى يتقدم قاصدا مقهى
بجوار نقطة السوق ، ويلاحظ كشك أمن
السوق من خلال الصول والعسكرى
يجهزان البضاعة مع الباعة 0
بائع1 وله ياعتره 00اتنين شاى ف الخمسينة 00
لأجدع رجاله فى الحكومة ياله 0
عترة :وعندك أحلى اتنين شاى على ميه بيضــا
عشان الحكومة تصطبح !
بائع2 :خد ياوله صينية الفول دى 00 وإدى لهم
يفطروا قبل مايشربوا الشاى !
عسكرى : ماكفاية الشاى ؟!
بائع2 :ياراجل 00حد يرفض فول البغل برضه ؟!
عسكرى :طب هـات ( تدب الحركة فى السوق ،
وتبدأ اللوحة الغنائية )
المنصورى :(يقف ويتحرك حين تعلن السوق عن
نفسها ،مستعرضاالبضائع، بالشم ، ومرة
بأسنانه ،ومرة بالشد،وكل مرة يلقى مابيده
بغيظ ، والنداءات تحاصره ، وسرعان مـا
يهرب منهاإلى حيث كان يجلس،ويقف أمام
أحد المحال وهو يضحك ، والنداءات تملأ
السوق بشكل عنـائى عصرى 0نرى أحد
الشباب يلبس غطاء رأس يهودى ، وهو
يتمايل مزهوا، يصطدم به شاب آخر، ينزع
الطاقية ،ويلقيها أرضا،تدورخناقة،فى آخرها
يلبس الشاب الغطاء بينماتبرز الإضاءة أحد
الأجـولة التىوضعها العسكر ، وما عليها
من شعارات تشبه شعارالنجمة السداسية 0
ويخفت الغناء 0
المنصورى :الوحش مات 0مات ياشيخ زغبى00 مات
00والبلد
ص الزغبى :(يقاطعه ص الزغبى)جاى وجايب معاه النار
والحديدوالدنيا بحالها 0اوعوا تقفوا ف وشه
0 حايكون لكم خير وبركة0حبوه، ودافعوا
عنه لما الديابة تحوطه ،وتسن أنيابها عليه 0
لو راح تموت البلد 0لوراح تموت البلد !!
المنصورى : تموت البلد 0 ألف رحمة ونور عليها !!
مجموعة :إيه ياعم منصورى 0أنت لابيعجبك العجب
ولاالصيام فى رجب ؟!!
المنصورى : إزاى بقى ؟وأنتوا بسم الله ماشاء الله ،كل
واحد فيكم يعرش علـ00كل واحد فيكم
ملوا هدومه !
بائع2 :ياعم منصورى بنجرى على لقمة عيشنا !!
المنصورى :طول عمر البنى آدم يابنى ، بيجرى على
لقمة عيشه 0الفرق ف البضاعة !!
مجموعة : وبضاعتنا مالها يا00ياعم منصورى ؟حطه
بويه ولاماشية على حل شعرها ؟
المنصورى :بالات بخامات صناعى ياوله ، مالهاش سوق
إلا هنا00ياخايب 00 هيه 00صبح ياسيد
سيد :صباحك نادى يابه منصورى
المنصورى :ماتنساش حصتى ياوله ؟ هيه 00الله يرحمك
ياسيد ياقرضاوى 0
سيد :م العين دى قبل العين دى
بائع3 :باقولك إيه ياأنكل منصورى ماتلبس زنز ؟
مجموعة : ( تضحك )
المنصورى : زنز 0عامل فلوطة ياوله 0شوف ياعويل ،
وأنابجلابيتى دى،كنابنصدر للعالم، وماكناش
بنضحك عليه ،كنا بنصدر قطننا وحريرنا
وصوفنا ، بعد مانلبس منه !!
بائع4 :نلبس منه 0ياعم منصورى00 دا أنا أبويا
مات ونفسه يلبس حتة صوف من اللىكان
بينتجه !!
المنصورى :حكمة ربنا ، أنا أقصد الناس كلها
تلبس ونصدر !!
بائع2 : يعنى زماننا مش عاجبك ؟
المنصورى :زمن عرة 00 أى والله زمن عرة !!
بائع 3 :بس مفيهشى انجليز !! ( بلكنة ) خد الكلم
دى على قفاك مستر منصورى ( يضحك )
المنصورى :وأصحاب السوق دا إيه ؟ عرب؟ أصحاب
السوق ده مابيضربوش إنما00000يابنى0
000احنا صنعنا تاريخ ، وشيلناكم أمانة ،
أنتوا فرطوا فيها !!
بائع2 :تاريخ إيه ياحاج ؟ المحلة طول عمرها بتاع
قماش ،واحنابرضه بتوع قماش !!
المنصورى :المحلة تاريخها يشرف ،تاريخها عمله رجاله ،
كان لهم فى كل حاجة 0الصناعة و الزراعة
والجدعنة والرجولة والحب 0الحب0 تاريخ
ماتعرفوش عنه حاجة !!
بائع2 : هواحناماوراناش إلا اللى فات0 دا يقول
زمان،ودا يقول أيامنا،ودايقول0ياهووووه
ارحمونا بقى ،خلونا نعيش زماننا ياخلق !!
بائع3 :السوق على أى حال مش قد كده 0الناس
مابتشتريش 00مفيش مانى 0بح مانى !!
المجموعة :احكى لنا 0 قول ياحاج 00 ولا ماأنتش
فاكر ؟
بائع2 : ياناس فضوها سيرة بقى 00 و لا فضيتوا
للت والعجن زى النسوان ؟
بائع1 :وأنت زعلان ومحموق قوى كده ليه ؟ مش
عاجبك اتكل00إلحق زبون مسهدم لك
البضاعة00اجرى(ينصرف بتوجس وضيق)
المجموعة : هيه00مش فاكر00ولا إيه ياعم
منصورى ؟( يقبل البائع2 على استحياء )
المنصورى :مش فاكر إزاى ، ودا عمره يتنسى 0 دا
تاريخ يابنى متغذى بدم الغلابا ، والرجالة
الزين ، جدودكم ،اللى كانوايخافوا العيبة ،
وتبهدلهم نقطة دم تنزل من جار أوصاحب
قلوب اتربت تحلم بمحلة طيبة0حلوة ،
مافيهاش فقر ، مافيهاش ظلم ، مافيهاش
افترى00تحضن الغلابامن كل مصر ، بحرى
وقبلى،وتلمه فى حضنها0صحيح تشاكله
لغاية مايتعودعليها،لكن بعد شوية يبقى أعز
ضناها ، تدى له الصانعة ، واللقمة و الهدمة
،والبيت،وتقوله عيش ،وسيب غيرك يعيش!
المجموعة :كلامك فيه ريحة الخيريابه منصورى0 ريحنا
00اتكلم
المنصورى :كان السوق ده ،كل حاجة فيه صنــاعة
مصرية ،كان البياعين لهم شكل تانى،وطعم
تانى،والله كان عندهم غيرة ، ويوم ماواحد
منهم يلمس بس،حاجة برانى،يتفزع، ويقول
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ،كأنه عمل
منكرأوحاجة تغضب ربنا00أى والله ياولاد
0وكانوا دايما ، يقابلوا يومهم ( تعلـيقات
البائعين المعتادة،تنطق بالسماحة والحب
والخيروالسعى إلى العمل مع البكور :" يجعل
صباحك نادى 00 يافتاح ياعليم 00
يارزاق ياكريم 00 صبحنا وصبح الملك لله
، توكلنا عليك ياراز00000000000
2 – قبلى البلد
إسماعيل يسير مع نبوية قريبا من البناء الذى
يقام قبلى البلد،ساقية وشجرتان متعانقتان
وقت الغروب0
إسماعيل :وحشتينى يانبوية !
نبوية : ماتشوفشى وحش ياسى إسماعيل 0
إسماعيل :شهرفات من غير ماأشوفك 00عدى زى
السنين ، ياه يانبوية !!
نبوية :سلامتك ياسى إسماعيل،لولا الملامة، كنت
جيت لك لحد هناك !!
إسماعيل :معقول يانبوية ؟
نبوية أنا أروح وراك واق الواق ،وبلاد تركب
الأفيال ، دا أنت غالى قوى !!
إسماعيل :نفسى أرسى لى على بر يانبوية ، أنا ماليش
فى طولة البال على النول ، وحنية الضهر
طول النهار ، وأبويا مصمم ،أسيبه وأهج ،
يقفل قدامى أبواب الرزق،لماخلاص ، مش
قادر ، شورى عليه ، قولى لى أعمل إيه ؟!!
نبوية :سلامتك ياسى إسماعيل ، طب دا القزازين
كلهم بيحلفوا بيك ، طب دا بيقولو عليك
،بتخاوى النول اللى بتشتغل عليه، وبتخليه
يرقص من الفرح !!
إسماعيل : لإمته يانبوية ،سنة ،اتنين ، تلاتة ، وينحنى
ضهرى ، وامشى أتعكز !!
نبوية : الشر بره وبعيد ياخويا ، بلاشه ، بلاشه
ياخويا 0
إسماعيل :و أعمل إيه ، والحاج مصمم ، ومش عايز
غير كده !!
نبوية :جايزقصده يودكك ع الشغل،دى القاعات
مليانة قزازين 0
إسماعيل :شخط ونطر،وشتيمة وتجريح ،كان نفسى
يطلع زى البرنس، الله يرحمه ، كان طيب ،
كان بيحب محمدزىضى عنيه،يهننه ،ويعلمه
،ويبعته مصريتعلم ، كان بيقعد يتحدت معاه
زى صاحبه تمام ، لكن الحاج مسعود !!
نبوية :ياخويا ، دا مفيش زى أبويا مسعود، إيش
قولك بقى ، شوف خالتى أم إسماعيل ، الله
يرحمها، فيتانا من أمته،لوحد غيره كان أتجوز
، وجاب لك مرات أب، ترازى فيك!!
إسماعيل : أنت شايفه كده يانبوية ؟!!
نبوية : وهو فيه غيركده ،صلى على النبى كده ،
واخزى الشيطان 0
إسماعيل : اللهم أخزيك ياشيطان (صمت) كلامك
زى البلسم يانبوية ، طفى النار اللى جوايا
، بصى يانبوية ، المصنع اللى بيبنوه ، شوفى
قد إيه ؟
نبوية : مصنع إيه ده ياسى إسماعيل ؟
إسماعيل : بيقولوا مصنع نسيج ، واختاروا له المحلة
مخصوص !
نبوية : يعنى حايوقفوا حال البلد ياسى إسماعيل !
إسماعيل : كل حى برزقه ، والأرزاق على الله !
نبوية : سى إسماعيل ، أمنتك أمانة ، ماتعمل كده
تانى !
إسماعيل :قصدك العركة ، يعنى الراجل يموت قدامى
، وأقف ساكت يانبوية ، يرضيكى ؟!
نبوية : مايرضينيش ،بس برضه ،بلاش تعمل كده
، السكة دى مش من مقامك !!
إسماعيل :أعمل إيه يانبوية ، من زهقى ، لو يسيبنى
أشق طريقى ،كنت بقيت غيركده خالص ،
تعرفى يانبوية ،لوالمصنع ده بالكهربا صحيح
، حاكون أول واحد يشتغل فيه !!
نبوية : وهو الحاج مسعود يستغنى عنك ، أمانة
عليك تراضيه ، عشان خاطرى راضيه !!
إسماعيل :أدينى باحاول،لكن مش لاقى فايده(سكتة )
أما محمدالبرنس بيحكى عن حاجات يانبوية
، عن مصر، والملك ،والنيل،والطلبة ، وسعد
باشا ، والمظاهرات والإنجليز ، دالو لا إن له
كلمة عند المأمور ، ماكناش خرجنا ، ولا
بالطبل البلدى !
نبوية : بس أناشيفاه راجع مكسور،بعد موت أبوه
إسماعيل : حكم أنت ماتعرفيش ، كان بيحب زميله
له ، بيقول كات جميلة قوى ، ماتت فى
المظاهرات ، ماتت برصاص لانجليز !!
نبوية : إمته ياإسماعيل ،ربنا حايخلصنا من المصايب
دول ، الغز ،والإنجليز،وأبصر إيه دول اللى
مايتسموا ؟
إسماعيل : بس سعد باشا ربنا ينفخ فى سورته كده
ويهم ، ساعتها مش حايبقى فى البرغريب ،
عارفه يانبوية ، محمد ليل نهار ،لابيبطل فكر
و لا عياط ، صعبان عليه قوى !!
نبوية : سى إسماعيل،أنا ماشية(بنرفزة وربماغضب)
إسماعيل : أنت زعلتى ؟
نبوية : أبدا !!
إسماعيل :لأ أنت زعلتى ، أصل محمد البرنس دا زى
أخويا يانبوية ، يمكن أكتر !!
نبوية :وأنت حاتقول لى يا إسماعيل ، ماالمحلة كلها
عارفه ، ربنا يخليكوا لبعض ياخويا !
إسماعيل :يعنى ،لحسن تكونى زعلتى ولاحاجة ، بصى
يانبوية ، بصى ، جوز الحمام ، بصى بصى
نبوية :دول بيعاركوا بعض ياسى إسماعيل ،دا الدم
نازف من وشوشهم ( تترنح ثم تهدأ )
إسماعيل : ياه للدرجة دى ، أروح أهشهم ، دول
حايموتوا بعض ،حايموتوا بعض ! دا أنى
شيفاهم من شوية جار بعض ،واقفين كده ،
يتسايروا، ويتبغددوا على بعض !
نبوية : آه 00واخده بالك من الفردة اللى واقفة
تتفرج دى؟
إسماعيل : الله00دى جميلة قوى00 قوى يانبوية !
نبوية : فين 00 فين ياسى إسماعيل ؟
إسماعيل : أههه00هناك00لاحول ولاقوة إلابالله00
الفردين وقعوا00الاتنين خلصوا على بعض
00أنا هاجيبهم (يتحرك، يختفى،ويعود يحمل
الفردين ) دول لسه فيهم الروح !
نبوية : والفردة نزلت يا إسماعيل 00بص 0 أههه
بتتنقل ، بص ياسى إسماعيل ،دى بتعيط ،
شـوف عامله زى المـجنونة إزاى00دى
بتراعى لك00ياحلاوة00أههه طارت 00
والله ما أهبل غير بنى آدم !!
إسماعيل :حتى الطيور الطـيبة يانبوية ، بتتعارك لحد
الموت ، ياترى حكايتكوا إيه ؟
نبوية : جايز كات مراته ،وبيدافع عنها ،سبحان
من نشاها،ويعلم سرها ونجواها !
إسماعيل :يعنى ممكن ، أنا و00، لأ لأ00معقول 00
محمد زى أخويا تمام ، يمكن أكتر !!
نبوية :بس دابتاع مزاجه،الحارة كلها بتقول كده!
إسماعيل : بس أبيض زى الحليب يانبوية ،كفاية إنه
متواضع ،ونفسه حلوة ، وبعد ماعلى ، ما
نسيناش ،زى محدثين النعمة غناي الحرب !!
نبوية : وهو أنت شوية ، أنت مستقل بنفسك
ياسى إسماعيل ،أنت غالى قوى 00 قوى
( تبكى )
إسماعيل : نبوية 00 فيه إيه ؟
نبوية :مفيش حاجة 0
إسماعيل : لأ بقى فيه ، ولازمن تقول لى ، فيه إيه ؟!
نبوية : أصل جالى عريس إمبارح ، والنبى ماتزعل
ياسى إسماعيل ،والنبى 00والنبى !
إسماعيل : عريس ؟!
نبوية : حلفتك بالنبى ماتزعل ، ولا يكون عندك
فكر ، أنا فهمت أمى ، على كل حاجة 00
إسماعيل : ( يفكر ) طيب 00 يللا روحى أنت 00
وأنا هاتصرف !
نبوية : والنبى ماتزعل نفسك،أنارفضته ،أنا مفيش
غيرك يملاعينى،لوحكمت ، أولع فى نفسى !
إسماعيل :عيب يانبوية 00اوعى أسمعك تقولى كده
تانى !!
نبوية :أصل أبويا نازل قوالة ، دا عنده أبصر ، دا
عنده مدرى ، أملاك وأطيان إيه !!
إسماعيل :مالكيش دعوة أنت 00 يللا روحى !!
نبوية : والنبى ماتزعل روحك ، ياسى إسماعيل !!
إسماعيل :ودى حاجة تزعل يانبوية ؟ أنت زى الشهد
،والناس برضه بتفهم ،وأبوكىراجل متصيت
، وحبابيه كتير ، ودى مش أول مرة ، أنا
هاتصرف !!
نبوية :طب وصلنى ،ولا هاتسيبنىفى طريق مقطوع
زى ده ؟!يللا (تغير الموضوع ) وعملت إيه
ماحكيتليش عن عركة الهجانة !!
إسماعيل :أبدا 00 أهم شيلوا المصيبة للغلابا ، اللى
جايين من الكفوروالعزب !
نبوية : والنبى ماتكشر ، اضحك بقى !
إسماعيل : أبدا يانبوية 00 بس 00000
نبوية :خلينى أروح صافية ،لحسن أقعد فى أرابيزك
، وأروح علىداركم !!
إسماعيل :عارفه ، أصل أنت مش مجرد بنت فى الحارة
،باحبها ،وقلبىرايدها يانبوية ،أنت كده زى
الوسعاية ،زى محمد البرنس،زى مصر كلها
حاجةكبيرة قوى،أقوم على صورتها،اصحى
على صوتها،زى الأدان فى سدرى،أنت المحلة
يانبوية ، لولاكى كنت هجيت ، هجيت ،
بلاد الله ، خلق الله، دا أنا هاتجنن من ساعة
ماسمعت،إن الوله عطاالله،شنق نفسه فى قاعة
من بتوعنا!بيقولوا ،كان عشمان فى سنية،
اللى خدها المعلم جابر بتاع المينى فاتورة 0
نبوية :بيقولوا ، لماراح يخطبها،أمها قالت له ،كسر
الحجر،وكلم النخل،واحضن الريح ، وحزم
البيض فى حزمة واحدة،وابدرالقمح والشعير
فى البحر، لوعملت كده ، تعالى خد سنية ،
من غير مهر و لا شبكة !!
إسماعيل :الفقر 00 الفقر يانبوية ، بيحش فى الناس ،
واللى معاه مابيرحمش !!
نبوية :وأى بنت فى النهاية،عايزه إيه غير الستر،
مش مهم بنحبه ،أو بتكرهه !!
إسماعيل :لوكان لقى ريق حلو من سنية ، الله فى سماه
، ماكان عمل كده 00أكن أنا ممكن يحصل
لى إللى حصل لعطا الله ؟ والله لوفيها دبح
،بس خلىحد يتسجر ، ويهوب نواحيك
كده ، دى الدنيا من غيرك ماتسواش خردلة
00يانبوية !!
نبوية :دوخت ياإسماعيل 00 دوخت 00احضنى
ياإسماعيل 00أنا باترعش !!
إسماعيل :أنت المحلة الحلوة،اللى نفسى تتجلى، تبقى
أجمل وأجمل ، نضيفة عفيفة ، مفيهاش ظلم
ولا افترى ، ولا ناس بتاكل عرق ناس ،ولا
ناس مش لاقيه ، فيها البيوت منفده على
بعضيها،غنى فقير ، الجعان ياكل ، والشبعان
يدى 00فيها مدارس وجناين وجوامع أكتر
00 وأكتر واكتر !!
نبوية :( فجأة تختبىء فى إسماعيل ) ياخرابى 00
خبينى ياسى إسماعيل00 خبينى !!
إسماعيل :إيه 00 حصل إيه ؟( الحمامتان كل واحدة
فى كف بيده ) !
3 – النبوءة
حى سوق اللن حيث الصريج00 ينتصب
كقدر على صدر الحى- السوق منصوبة –
من كل صنف ولون، بائعون ومشترون ،
وأشياء أخرى للهو والتسلية،مقهى درويش
مفتوح، يعج بالزبائن 0 من المعالم الأساسية
عربة الهريسة بتاع عم سيد، وقرشىالفكهانى
، وعم شربينى المكوجى البلدى ، وزاويـة
سيدى الأنصارى،ودكان المانيفاتورة، أيضا
بائعو السكروته والحراير الخام الذى تنتجه
الأنوال اليدوية ، وبائعو القلل القناوى ،
والمناديل المحلاوى والفوط ، والملايات اللف
واليشمك والبيش ،والحبوب ، والأمشاط ،
والملبوسات من مخلفات الإنجليز00 هذا إلى
جانب السقاء ، وبائع العرقسوس ، وسنان
السكاكين والمقصات 00 الجنود الطوافة
على خيولهم 0
سعد العفريتى يمروهويحمل مطواة نول على
كتفه ، ثم يتوقف ، ويتكلم إلى نفسه ، بينما
عبد الواحد راوى الربابة أو قارىء الكتاب
على المقهى وحوله خلق كثيرون !!
عبدالواحد :كان الأمير رزق على حاله ( ميم )
سعد :خلاص بقى،حل عن قفايا،والله هافعصك ،
هافعصك ( يتحرك بصعوبة _ ويتحدث إلى
مخلوقات لا وجود لها )
لبس :ياأهل المحلة ، الشيخ عبدالنبى البحيرى ،
فتح مدرسة للعيال ، من سن أربع سنين
ووزارة المعارف عطته ترخيص بكده ،
هاتعلم العيال الحساب والقراية 00وكلت
شىء ،والمصروف أسبوع بأسبوع00 ياأهل
المحلة والأرياف 00000000( يخرج )
درويش :السوق النهاردة،أشيتها معدن، ياديامزيكة!
مزيكة :سبحان مقسم الأرزاق يامعلمى
درويش :طيب يللا ،روح ،ربنا يكون فى عونك 00
واسم العمدة إيه ( للجالس جاره )
سلامة :خدامك سلامة 00 سلامة السيسى 0
درويش :ألله00من جماعة السيسى اللى فى الوراقة ؟
سلامة :ياريت 00 أنا من العلو
درويش :والله ياسلامة ياخويا ، القهوة يدوب فاتحة
بيتى ، أنا والغلبان مزيكة ، أقول لك سيبها
على الله،وحالا تفرج (نسمع جلبة وصراخ
ناس تجرى هنا وهناك ) الله الله 00يافتاح
ياعليم00يارزاق ياكريم00ياقاعدين يكيفوا
شر الجايين00مش هانخلص من فتوات
صندف00ليه بس كده ياسى محمد بيه00
يانهارمالوش لون0باظ السوق،وضاع اليوم
البرنس :( يظهرعلى مهرته،يخترق السوق،ومن حوله
الرجال والنبابيت،وهو يضرب بكرباجه الهواء
؛فيصرخ كطلقة) فين ياوله المعدول بتاعكم؟
درويش :أهلا برجالة صندفا ، أهلا يامحمد بيه 00
اتفضل !
فتوة1 :هو احناجايين نضايف يابن الصرمة 00 فز
درويش : مايصحش ياأخينا !
البرنس : فين إسماعيل مسعود 00 انطق !!
درويش :ياداخل بين البصلة وقشرتها 00000
فتوة 2 :بتقول إيه ؟!!
البرنس :فين إسماعيل زفت 00عامل راجل بيعاكس
بنات الحتة 00 انطق 00هو فين ؟
عبدالواحد :(يترك جلسته) جرى إيه ياسى محمد، جرى
إيه،اتقلبت على صاحبك ليه ، يلزمك إيه ؟
اتكلم ياضرغام !!
البرنس :والنبى تنقطنا بسكاتك ياحاج !!
عبدالواحد :( يتراجع ) كتر خيرك 00 كترخيرك !!
رجل1 :يابنى ماتقولشى ياشر اشتر (السوق فى حالة
فزع 00 نسمع تعليقات من هنا وهناك عن
وقف الحال )
امرأة 1 :اللى مالوش شغله تشغله ، يجيب خيش
ويفتله !!
بياع1 :هو احنا هانلاقيها منين ولا منين ؟
امرأة 1 :صحيح 00 أكل ومرعى ، وقلة صانعة !!
البرنس :باقول لك فين إسماعيل زفت ؟
إسماعيل :(يقبل وخلفه مدبولى)جيه عزيزة 0مرحب
سى محمد 00 يا أهلا برجالة صندفا !!
البرنس :أنت إزاى تعاكس بنت المعلم النمرسى ؟
عبدالواحد :أخ 00هو كده ، لازم ، ماهو مش معقول
،دول معجونين من طينة واحدة 00التفاحة
ياولاد آدم !!
إسماعيل : ( يقبل ، يمسك بنبوته قبل أن يهوى على
أحدهم) سوق اللبن مايترفعشى عليه شومة
يابرنس !!
فتوة 1 :( يهاجم إسماعيل ، وتدور المعركة ، ويتفنن
الفتوات فى تحطيم كراسى المقهى)0
إسماعيل :مدبولى 00مالكشى دعوة بالبرنس ، انتهى
ياوله ، همه (تدورمعركة رهيبة00بعد صراع
ينهزم رجال البرنس،ويفرون تاركينه وحيدا ،
يروح يضرب بالكرباج إسماعيل،يقفز إسماعيل
، يمتطى المهر خلفه،سرعان ماينزل أرضا ومعه
البرنس ، يصبح فوقه ، يضربه على جبهته ،
ينفجر الدم )
أهل السوق :الله أكبرالله أكبر (كأنهم يرون ذبيحة تذبح)
بياع 1 :يسلم دراعك يابطل !
درويش :لا حول ولا قوة إلا بالله 00وأدى الحاج
مسعود جى طاير بالبغلة !!
مزيكة :دا هاينيلها 00 ربنا يستر !
الشيخ :( يظهر فجأة كأنما انشقت عنه الأرض )
همهمة :الشيخ زغبى 00 الشيخ زغبى !!
الشيخ :( فى صوت قوى ) لعنة ياولاد المحلة ، لعنة
بتحط عليكم كلكم، على كل شىء،كانت
هاتنزل على روسكم النهاردة00لكن ربنا
لطف !!
درويش : وآدى مصيبة تانية ، استر يارب !!
رجل2 :استر يارب 00 استر يارب !
امرأة 1 :بدام كشركده ، يبقى فيها مصيبة !!
امرأة 2 : ياختى فال الله ولا فالك !!
درويش :وقف نفس الواقفة إمته ؟ امته00امته ياوله
يامزيكة ؟
مزيكة :يعنى مانتش فاكر يامعلمى 00 قبل واقعة
التل بأسبوع ، قدام البدر أبوحامد !!
درويش :صح00جدع ياوله00لكن البدر ماسمعشى
الكلام ، وراح السوق ، وفطس على إيد
الهجانة!
الشيخ :الولدين دول من سلسل شريف،ومن قطب
واحد ، بس اللعنةوراهم 00 وراهم (يبكى
صامتا ) نهابة واحد منهم أهيه شايفها قدامى
زى ماأنى شايفكم !
إسماعيل :خير ياسيدنا 00 خير إن شاء الله ( يحاول
تقبيل يده )
الشيخ : لأ 00مش خير يابن مسعود،مش خير أبدا
،لازم تبعد عنه،تروح لحال سبيلك، ويروح
لحال سبيله ، يفوت البلد ، لازم00 لازم
يامحمد يابرنس00أنت سامعنى 00 سامعنى
يابن الطيبين ؟
البرنس :(يتقدم بوله،يرتمى على الشيخ تقبيلا ، تنتابه
جلالة ) سامع يابه 00 سامع
درويش : ودى معقولة يابركتنا،دى فولة وانقصمت
نصين ، عدالهم ويا بعض !!
الشيخ :غمامة كبيرة حبلانة خير،واقفة قبلى البلد
عمالة تقرب وتبعد ،مش هاتقدرتدخل البلد
إلاعلى جتة واحد منهم 00إلا بموت واحد
منهم على إيد التانى !!
همهمة وحش 00 وحش يامولانا 00 وحش ؟!
الشيخ :سبحان العالم 00 شايفه جاى وجايب معاه
الناروالحديد والدنيا، اوعوا تقفوا فى وشه ،
هايكون بركة ع البلد00حبوه،ودافعوا عنه
، لماالديابه تحوطه،وتسن أنيابها عليه ، لوراح
تموت البلد 00لوراح (الدموع تملأ وجهه ،
يبعد الـبرنس برفق ،ويمسح على وجــهه
وينسحب وهو يردد ) اللهم لا أسألك رد
القضاء،ولكنى أسألك اللطف فيه 00اللهم
00000000
القفاص :(بصوت أجش قوى ) الوحش ييييياولاد0
الوحش ياولاد الحلال 00 الوحش يالبس
00الوحش جاى !!
لبس :وهو فيه وحش غير سى اسماعين يامعلمى (
يقرأ فى ورقة بطلاقة لغة أجنبية)
همهمة :مدد ياشيخ زغبى 00 مدد
همهمة2 :دا رجل طيب 00 عالم !
همهمة3 :البلد دى منصانة بحسه !!
إسماعيل :( يمد يده للبرنس الذى حط على الأرض بعد
اختفاء الشيخ )محمد 00 محمد ياصاحبى00
هات إيدك !
مسعود إيدك0اوعى ياوله،ابعد عنه يابن الكلـ00
رجل :قوم 00 سلامتك ( ضحكات عالية )
إسماعيل :و لا كلمة 00 أنتم سامعين !!
البرنس :(بحذر يقف00يرفض اليد الممدودة00 يعدل
من وضع عباءته )
رجل2 :أنت اللى وقعت ، ولا الهوى إلا رماك !!
إسماعيل :قلت ولا نفس ( وهو يشهر نبوته ) يامحمد
ياخويا 00محمد ياصاحبى 00ماحدش داس
لك على طرف !
مسعود :خلى بالك ياوله 00 ماتسيبوش يامدبولى !
البرنس :اوعى تفتكرإنها نهاية الدنيا ، أبدا ، النهاردة
لك ، بكرة عليك0
امرأة 1 :شوفى ياختى ،مش جيباه نفسه ، يسلم على
صاحبه !
امرأة 2 :كسرة النفس وحشة ياختى 00 أمال 00
دول طول عمرهم ويا بعض !
امرأة3 :ولايوم تل الوافعة،بيقولوا، نزلوا ع الهجانة
، هتتك بتتك ، لما خلصوا عليهم0
إسماعيل :جرى إيه يامحمد ، دا أنا إسماعيل ، أخوك
وحبيبك00ياناس00ياهووووه 0أنا عمرى
ماشلت عداوة لمحمد البرنس ، سمع كلام ،
صدقه ، وهو عارف ، إنى عمرى ما أعمل
العيبة ، أيوه ، اسالوه 00 اسألوا سى محمد
،يردعليكم ،وأنا راضى بكل كلمة ، يقولها
قدام الناس !
مسعود :رقرقت يابن الكلب ، مش هايسيبك ، أنت
مش سامع الشيخ قال إيه ؟!
إسماعيل :اللى يخلصه يابه ، اللى يخلصه !!
البرنس :تتجوزها !!
إسماعيل : ياريت ياسى محمد 00دا أناأتشرف00
إيدى على كتفك !اشهدوا يارجاله !
البرنس :وادى إيدى يا إسماعيل !!
درويش :( بفرح ) بارك للبطل ياحاج مسعود !
مسعود :أبارك له ، ولا أنعيه !!
إسماعيل : تبارك لى يابه ، وتسلم على ابن الحبايب !
مسعود :ابن المصايب،اللى كان جاى يدبحك ،يفرج
الناس عليك !
إسماعيل : لأ00ابن حبيبك،يللا يابه،عشان خاطرى!
مسعود :حد الله بينى وبينه !!
إسماعيل :( يهجم على البرنس ، يأخـذه بالأحضان ،
بينما الجميع يصفقون فى فرح )
تعليقات :صحيح ولاد أصول –طول عمرهم رجاله
– الصلح لبن – ياسلام ع المحبة ياولاد
– صحيح رجاله – تل الواقعة تاريخ
مايتنيسيش – ألف مبروك ياسمعه – والله
ماهايلاقى أحسن منهابنت أصل ومتربية ع
الغالى (مسعود يحمل كل هذه التعليقات ،
وماتزال تقاطيب وجهه كماهى ، يتمتم 00
البلكونات والشرفات تحمل نفس التمتمات)
مسعود :مش هايسيبك يابن الكلب ، إلا لما يخلص
عليك ، هايقتلك، هايقتلك !
عبدالواحد :(لمسعود ) العيلين دول محميين بيركة الشيخ
زغبى 00 أيوه00 اتعشم خير 00 وخليك
محضر خير أمال 00يللا ياحاج بلا هم 00
دا الفرح بشارة ( زغاريد00 يقبل الشيخ
رمضان العجل وهو كفيف وضخم )
رمضان : هو إيه اللى وقع ياشيخ عبدالواحد 00
: حقه أبـو السباع كان بيتخانق ويا محمد
البرنس00حقه !!
عبدالواحد :تعالى ياعجل00كنت فين؟فاتك نص فرنك
قصدى نص عمرك 00 بس اللى حصل ده
أكيد ، أنت السبب فيه !!
القفاص :(فجأة) يا أهل البلد00ياأهل البلد (يبكى )
الشيخ زغبى 00 الشيخ (يبكى)
الجميع : ماله ياوله 00 انطق الله يخيبك !!
القفاص : مات على عتبة سيدى المتولى 00 مات
( الجميع فى حالة تساؤل ، وتعجب وجرى ،
بينما البرنس يترنح ، يدور ،وهو يردد : الله
00 حى حى حى ، ثم يسقط منهارا فيسرع
نحوه سلامة وإسماعيل )0
يتبع
تعليق