```html id="7r1mda"

🔍 البحث المتقدم في الملتقى

⚙ خيارات البحث المتقدمة

البحث يتم عبر Google داخل المنتدى

```

(سلسلة) حكـاوي هنــداوي

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ريما منير عبد الله
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة د .أشرف محمد كمال مشاهدة المشاركة
    أهلا بك أخت سعاد في حكاوي هنداوي - التي أرجو ان تكوني قد قرأتيها- برغم أن هناك اشاعات ان فرحات باشا البنهاوي قد مات اكلينيكياً..!!

    أما بخصوص نشر المذكرات بمنتدي الأديبة غازيه منصور الغجري فلا أعلم عنه شيئاً..؟! ولا ادري عن إي رابط تتحدثين..!!
    وأتمني لو تأتي لي بهذا الرابط مع العلم بأن سلسلة (لغز أسمه الزواج) لي وليست لغيري ولم أنشرها بذلك المنتدي ونشرت بالملتقي الساخر منذ عدة سنوات
    الرجا الإهتمام بسؤالي والرد عليّ حتى ولو على الخاص ذلك لحفظ الملكية الفكريه

    ولك جزيل الشكر
    ملكية فكرية إيه يا دكتور بعالم العنكبوت الكل بيقع في برائنه فتجد نفسك وقد سلبت كل ما تملك بنسخ ولصق
    أتدري وجدت أن إحداهن تسمت باسم ريما في بعض الملتقيات حتى في الفيس بوك وسرقت نتاجي المتواضع الذي لا يكاد يرى بعين المفكرين والكتاب حتى صورتي الرمزية السابقة وكل ما أخشاه أن تسرق صورتي الحقيقية لترمز بكتاباتهم
    فلا تتعب ألبك قصدي قلبك وغمض عينيك واكتب وقول بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء
    وأنت مش ح تتآذى بس ح تتسرق
    وتحياتي

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة سعاد عثمان علي مشاهدة المشاركة


    اهلا أهلا بدكتور أشرف
    هو انت؟
    أذكر اني قرات تلك المذكرات في -منتدى المتحدين للأستاذة غازية منصور الغجري
    وكتبت تعليقات
    وتاهت مني مع الزحمة
    فرصة رائعة اني اجدها هنا وياريتك تكتب لي الرابط -الذي هو هناك
    سعيدة جدا بما كتبته في -ماذا لو حكمت النساء العالم
    لم اكمل قراءته
    سأكملها واجيب عليك هناك
    حقيقة نورت صفحتي يادكتور واهلاً وسهلاً
    سعادة
    أهلا بك أخت سعاد في حكاوي هنداوي - التي أرجو ان تكوني قد قرأتيها- برغم أن هناك اشاعات ان فرحات باشا البنهاوي قد مات اكلينيكياً..!!
    أما بخصوص نشر المذكرات بمنتدي الأديبة غازيه منصور الغجري فلا أعلم عنه شيئاً..؟! ولا ادري عن إي رابط تتحدثين..!!
    وأتمني لو تأتي لي بهذا الرابط مع العلم بأن سلسلة (لغز أسمه الزواج) لي وليست لغيري ولم أنشرها بذلك المنتدي ونشرت بالملتقي الساخر منذ عدة سنوات
    الرجا الإهتمام بسؤالي والرد عليّ حتى ولو على الخاص ذلك لحفظ الملكية الفكريه
    ولك جزيل الشكر

    اترك تعليق:


  • سعاد عثمان علي
    رد

    اهلا أهلا بدكتور أشرف
    هو انت؟
    أذكر اني قرات تلك المذكرات في -منتدى المتحدين للأستاذة غازية منصور الغجري
    وكتبت تعليقات
    وتاهت مني مع الزحمة
    فرصة رائعة اني اجدها هنا وياريتك تكتب لي الرابط -الذي هو هناك
    سعيدة جدا بما كتبته في -ماذا لو حكمت النساء العالم
    لم اكمل قراءته
    سأكملها واجيب عليك هناك
    حقيقة نورت صفحتي يادكتور واهلاً وسهلاً
    سعادة

    اترك تعليق:


  • فوزي سليم بيترو
    رد
    هنداوي الذي بدأ في سرد حكايته من يوم 14\11\2010
    إلى يوم 11\2\2011 ، هنداوي هذا كان يعي إلى أين يذهب
    وكان يتمتع بشفافية توقّع أن الثورة لا بد قادمة .
    نشكرك دكتور أشرف على هذا الفيض من الإحساس المرهف
    في نقل ما كان يجول بخاطرك . متّعتنا . وإحساسك أخي لم يخيب
    ومبروووووووووووك
    فوزي بيترو

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة فايزشناني مشاهدة المشاركة
    مبرووووووووووووووووووووك لهندواي هذا النصر والإنتصار

    ثم التفت إلى ابنته (سوريا) , و ربت على كتفها قائلاُ:
    - عقبال ولادك .. يا سوريا يا بنتي..
    ( سآخذ هذا القول بحسن نية )
    وكلنا نعيش فرحة النصر الذي تحقق في مصر
    تحيا مصر
    الله يباااااارك فيك يا فااااايز يا أخوووويا عقبااااالك
    متخدش على كلام هنداوي انت عارف إن إللى ف قلبه دايماعلى لسانه
    تحيا الوحدة العربية و تحيا الأمة العربيه

    اترك تعليق:


  • اسماعيل الناطور
    رد
    وأنا معك يا فايز مبروك لهنداوي الذي كما قلت سابقا أجده في وفاق معي ومع كل مواطن عربي شريف

    اترك تعليق:


  • فايزشناني
    رد
    مبرووووووووووووووووووووك لهندواي هذا النصر والإنتصار

    ثم التفت إلى ابنته (سوريا) , و ربت على كتفها قائلاُ:
    - عقبال ولادك .. يا سوريا يا بنتي..
    ( سآخذ هذا القول بحسن نية )
    وكلنا نعيش فرحة النصر الذي تحقق في مصر
    تحيا مصر

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (21)

    حكـاوي هنـداوي


    (21)



    ..أخذ (مصراوي) ابن (هنداوي) يركض من أول البلدة حتى أخرها , و هو ممسكاً بطرف جلبابه بفمه , و يهتف قائلاُ:
    - يابااااا هندااااااوي....يابااااا هندااااااوي
    كان (هنداوي) يعلق بعض الزينات , و المصابيح الكهربائية على المقهى . كما ركّب مظلة فوق ساحته على شكل علم مصر . فالتفت إليه قائلا بدهشة:
    - مالك ياد يامصراوي .. في إيه حصل ف الدنيادي..؟!
    أجابه ابنه بحماس قائلاً:
    - خلاص يابا..الدنيا زهزهت..!! الحكومه اتبدلت ..و الشرطه اتغيرت .. و حلّو مجلس الشعب .. و بقى من حق أي واحد .. يرشح نفسه ف الانتخابات .. حتى ممكن يرشح نفسه لرئيس الجمهورية.. وماعدش هيبقي فيه كبت .. ولا ظلم ..ولا تزوير ..ولا فساد.. !!
    فرح (هنداوي) , و قال بسعادة غامره:
    - دا بينّ الحلم بتاعي هيتحقق .. بحق و حقيق ياولاد..!! أنا فرحان أني هأشوف ده بيحصل قدام عيني.. قبل مأموت..!!
    أجابه (مصراوي) جزعاً :
    - ألف بعيد الشر عليك يابا .. الحلم دا اتحقق علي ايديك.. و إنت لازم ترشح نفسك ف الانتخابات اللي جايه..!!
    قهقه (هنداوي) بصوت عال , و قال متعجباً:
    - آآآآني..!! أنا خلاص كبرت .. و خرفت.. البركه ف الشباب ..هما إللي يكملوا المشوار..أنت إللي ترشح نفسك المرادي .. و هتكسب إن شاء الله .. و تعمل زي ماشفت ف الحلم..!!
    تجمع أفراد عائلة (هنداوي) , و بعض الجيران حوله ؛ يهنئونه علي نيله الحرية بعد طول نضاله , و يشدون على أيدي (مصراوي) ؛ ليشجعونه فقال لهم (هنداوي):
    - ألف ألف مبروك ياجماعة .. و عقبالكم كلكم.. ع طول دايماً كده .. متجمعين ف الأفراح..
    و احتضن ابنه (عرباوي) قائلاً:
    - عقبالك زي أخوك .. يا عرباوي.. إن شاء الله .. أنت إللي عليك الدور المره الجايه ..
    ثم التفت إلى ابنته (سوريا) , و ربت على كتفها قائلاُ:
    - عقبال ولادك .. يا سوريا يا بنتي..
    و نظر بسعادة للجموع حوله , و تساقطت دموع الفرح من عينيه , و ابتسم قائلاً:
    - خلاص كده يا ولاد.. توته.. توته .. فرغت الحدوته
    ثم أنشد بصوته الجهوري , فردد كل من حوله معه:
    - بلادي.. بلادي .. بلادي.. لك حبي و فؤادي.. مصر يا أم البلاد.. لك غايتي و المراد.. و على كل العباد .. كم لنيلك من أيادي..




    تمـت بحمـد الله

    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 11-02-2011, 17:56.

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (20)

    حكـاوي هنـداوي



    (20)


    أكمل الرجل سائلاً في أسى:

    - يعني ماسمعتش عن موقعة الجمل.. إللى حصلت في ميدان التحرير .. و يوم الأربعاء الأسود..!!
    أجابه (هنداوي) متعجباً :
    - الله هما الكفار رجعوا تاني ..ولا إيه..؟! بينهم عايزين يرجعونا ورا ..لأيام الجاهلية ..عشان نفضل نعبد الأصنام من تاني.. لكن خلاص ظهر الحق و زهق الباطل.. أياكش يزهق هو كمان ..و يرحل عن سمانا بقه..!!
    ثم أردف (هنداوي) ساخراً:
    - أما حكاية الأربع الأسود ..فدي حاجه تحزن ..و تقطع القلب .. لما الإخوات يعملو كده ف بعض.. لكن على الأقل أهي الأيام مبقتش زي بعضها .. يوم الأربع كان أسود ..و الجمعه أحمر.. و الثلاث أخضر.. و الحد أبيض .. و الأتنين أزرق .. و السبت أصفر ..لكن الخميس إن شاء الله بمبي..!! أهو تغيير .. بزمتك مش أحسن ما كانت الدنيا كلها لون واحد ملوش طعم ..!!
    ثم سأله الرجل في حسرة:
    - يعني أنت رأيك إيه .. ف اللي بنسمعه اليومين دول كمان ..عن هروب رجال الأعمال .. و الوزرا بفلوس البلد..؟!
    تأفف (هنداوي) , و بصق على الأرض قائلاً:
    - دول ناس لاعندهم ذمه .. ولا ضمير..الشيطان ضحك عليهم .. كانو فاكرين .. إن مش هيجي يوم تنكشف بلاويهم .. حتى لو معرفوش الناس يجبوهم .. و يحاسبوهم.. حسابهم على باريهم..!!
    ثم أردف قائلاً:
    - أنا بس إللي مجنني هوا أساميهم..!! يعني واحد فيهم اسمه حبيب العدل .. وهوا ولا حبيب .. ولا يعرف ريحة العدل.. و بعدين أبوه وهوا بيسميه.. كان عارف منين.. إنه هيبقي وزير ف الداخليه .. ولا كان جايبها من الكونترول يعني ..ولا يكونش هما اختاروه عشان اسمه..لأجل الناس تتعشم فيه خير .. وتنغش ف أصله..!!
    ضحك الرجل كثيراً ,و ابتسم قائلاً:
    - أمال تقول إيه ف رئيس الوزاره ..أحمد نظيف..؟!
    قهقه قائلاً:
    - أهو دا كمان نصيبه تانيه.. دا إللي جه ينضف ع البلد كلها.. و ينضف جيوب الناس بطريقه ذكيه .. ولا أجدعها مسحوق غسيل ..!!
    ابتسم الرجل , و قال ساخراً:
    - طيب إيه رأيك .. ف بقية الوزرا .. إللي بيحققو معاهم ..و بيتهموهم بالفساد..!!
    طأطأ برأسه قائلاً:
    - يا أخي أنا بتعجب .. من إللى ربنا بيبقى عاطيه .. و بيمد إيده للي مش ليه.. يعني عندك الأخ حماده عزو ده ..عنده كل حاجه ..!! راح محتكر الحديد .. و خلي الناس بقت ع الحديده ..و يمكن في ناس باعتها كمان..!!
    ثم استطرد قائلاً ؛ دون أن يسأله:
    - و لا وزير الضرايب .. برطس غالي .. إللي كان ناقص ياخد ضرايب .. على دخول بيت الراحة .. مع إن الواحد كان بيخشها ..عشان يرتاح من وشوشهم.. لكن كنت بشم ريحتهم ف كل حته .. يا أخي دا بياخدو إتاوه ع إللي بيبيع .. و يشتري .. واللي ماشي ف الشارع .. و إللى قاعد ف بيته .. دا حتى بياخدو ع الميتين ضريبه .. و إللى رايحين يتجوزو..!!
    ثم أردف قائلاً:
    - و الرشيد إللي مطلعش هوا كمان رشيد .. و الشريف إللى أصلاً مش شريف .. و المغربي اللولبي .. إللي بيلعب على كل لون .. كل شويه ماسك وزاره .. و جرانه إللي خد كل إللي قدامنا و ورانا .. و الجبلي إللي جبلي كل الأمراض.. من طيور .. لخنازير.. لجنون البقر .. و دم ملوث .. و مبيدات مسرطنه .. وكمان بيتاجر ف الأعضاء.. ولا ابن زكي بدر .. إللي لا هوا زكي ..ولا أبوه كان بدر.. بياخد الطلبه و المدرسين تحري.. و بيوديهم ورا الشمس .. و سرور إللي دايماً مذعور.. و بيزعط على طول .. كأن لسعه سلك كهربا..و يقول موافقه .. قبل حتى ما يسمع .. إيه الناس بتقول.. و لو حد جاله .. يقوله دا سيد قراره ..!!
    ثم قال مستنكراً:
    - أقول إيه .. ولا إيه يا سيدنا ..؟! دا الفساد للركب.. و بعدين أحنا ليه بنسيب الراس ..و بنمسك ف الرجلين.. ماهي كلها سبهلله ..كله بيطبل لكله .. و الرقص على البحري ..أصلها كانت سايبه .. و ملهاش رابط ..ربنا يجازي إللي سابها .. و ف الآخر مش عاوز يسبها .. إلا بعد ما يخربها.. الله لا يبارك له ..هوا و إللي زيه.. قول آميييين..!!


    يتبع

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة اسماعيل الناطور مشاهدة المشاركة
    عندما يقرر هريدي زيارة معبر رفح سأكون في إنتظاره ......
    إن شاء الله سنصلي معاً قريباً في المسجد الأقصى
    مع تحيات هنداوي

    اترك تعليق:


  • اسماعيل الناطور
    رد
    عندما يقرر هريدي زيارة معبر رفح سأكون في إنتظاره ......

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة فوزي سليم بيترو مشاهدة المشاركة
    [align=center]
    دكتور أشرف
    أتابعك بشغف . أكمل حكاية هنداوي
    ويا ريتني أشوفه معتصم مع الشباب في ميدان التحرير

    تحياتي
    فوزي بيترو
    [/align]
    أخي الحبيب فوزي سليم بيترو
    كل مصر هي أرضاً للتحرير فالكل يخدم القضية من موقعه
    ميدان التحرير مجرد رمز اعلامي مسلطة عليه الأضواء
    لكن ما يحدث فى كافة أنحاء مصر عبارة عن ملحمة بطولية رائعة
    ماحدث في السويس وماسقط من شهداء و مايحدث في الأسكندرية و المنصورة و الإسماعيلية والمحلة والشرقية والمنيا وأسيوط و صعيد مصر حتي أسوان
    وغيرها من سائر المدن والقري والنجوع الصغيرة التي تحركت بوطنيتها وعفويتها بلا مزايدة أو دعاية
    بلا رغبات وأجندات سياسية وصراع من أجل الوصول إلي سدة الحكم
    بل رغبتها فى التغيير ورفضها للظلم وحبها لتراب وطنها وأملها في مستقبل أفضل وغد مشرق للحرية
    أشكرك على متابعتك وتواصلك الجميل

    اترك تعليق:


  • فوزي سليم بيترو
    رد
    [align=center]
    دكتور أشرف
    أتابعك بشغف . أكمل حكاية هنداوي
    ويا ريتني أشوفه معتصم مع الشباب في ميدان التحرير

    تحياتي
    فوزي بيترو
    [/align]

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (19)

    حكـاوي هنـداوي

    (19)


    ..جلس (هنداوي) ممسكأ بيده عصاً غليظة أمام المقهى ,و معه بعض أهالي القرية . يحاولون صد أي هجوم من أولائك البلطجية الذين انطلقوا في البلدة ؛ و لا يدري أحد من أين أتوا..؟! أو من أرسلهم..؟! لترويع الناس و سلب أموالهم و تحطيم متاجرهم , و حرق حقولهم . و قد نال مقهى (حكاوي القهاوي) الذي يملكه (هنداوي) نصيباً أكبر من ذلك الخراب و الدمار. كما أنهم حطموا جهاز التليفزيون , إلا أنه تصدى هو وعائلته و بعض جيرانه إلى محاولاتهم التخريبية . و استطاعوا ردهم و الزود عن بلدهم . وكان صوت المذياع يشدو بصوت ( أم كلثوم ) العذب:

    وقف الخلق ينظرون جميعا كيف أبني قواعد المجد وحدي
    و بناة الأهرام في سالف الدهر كفوني الكلام عند التحدي
    أنا تاج العلاء في مفرق الشرق و دراته فرائد عقدي
    إن مجدي في الأوليات عريق من له مثل أولياتي ومجدي
    سأل أحدهم (هنداوي) عن ما حدث فقال:
    - كان يوم أسود يوم ماجبت التلفزيون .. يادوب أول مافتحته ع الجزيره.. لقيت البلد بتولع ..و الدنيا مقلوبه .. ولايمكن.. هيا كانت مقلوبة من زمان .. و الولاد بيعدلوها ..!! طب ليه يولعوها .. ؟! و مين إللي عاوز يخربها ..و يقعد على تلها..؟! شوية العسكر و الحرمية..!! يعني بقى حاميها .. حراميها..!! ولا إنت رأيك إيه يا سيدنا الافندي..؟!
    و أردفت ( أم كلثوم ) شادية :

    أنا إن قدر الإله مماتي لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي
    ما رماني رام وراح سليماً من قديم عناية الله جنده
    كم بغت دولة عليّ وجارت ثم زالت وتلك عقبى التحدي
    أمّن الرجل على كلامه :
    - آه و الله معاك حق ..!!
    لكنه سأله مستفسراً:
    - يعني فيه حاجه حصلت عندكم هنا..؟!
    ابتسم (هنداوي) , و قال بفخر:
    - هما بس شوية البلطجيه .. بتوع فرحات باشا البنهاوي .. الله يجحمه .. إللي من بعده .. دارو يسرقو.. و ينهبو ف البلد.. و يحرقو ف البيوت ..و الزرايب ..عشان يخوّفو الناس ..و يخلوهم ينامو من الظهر ..لكن على مين..!! كلنا بقينا يد واحده.. و مقدروش علينا .. و كل واحد منا كان بعشر رجاله منهم .. و ضربناهم علقه مكلهاش حمار ف مطلع .. لحد ماطفشو كلهم من البلد.. هما و كمان إللي وراهم..!!
    وغنت (أم كلثوم) على لسان مصر:

    إنني حرة كسرت قيودي رغم أنف العدا وقطعت قيدي
    أتراني وقد طويت حياتي في مراس لم أبلغ اليوم رشدي
    أمن العدل أنهم يردون الماء صفوا وأن يكدر وردي
    أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم وأن تقيد أسدي
    فسأله الرجل دهشاً :
    - يعني تفتكر إنهم ماعدوش .. هيرجعو تاني..؟!
    أجابه (هنداوي) علي الفور:
    - ميتهيأليش أنهم هيفكرو .. يعيدوها ..!! و لو حتى الشيطان ضحك عليهم تاني.. يبقى ياروح مابعدك روح..و هنطلع روحهم واحد ورا التاني ..و البادي أظلم..!!
    و ظلت (أم كلثوم) تردد:

    نظر الله لي فارشد أبنائي فشدوا إلى العلا أي شد

    إنما الحق قوة من قوى الديان أمضى من كل أبيض وهندي


    قد وعدت العلا بكل أبي من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

    و ارفعوا دولتي على العلم و الأخلاق فالعلم وحده ليس يجدي


    نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء فيه و ثمرة الرأي تردى


    فقفوا فيه وقفة حزم وارسوا جانبيه بعزمة المستعد
    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 30-01-2011, 19:43.

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة اسماعيل الناطور مشاهدة المشاركة
    - اشمعنا هما اختارو .. يوم التلات يعني ..عشان يغضبو فيه ..؟! ماكلها أيام ربنا ..!! هوا أحنا مبنغضبش اتنين ..ولا أربع .. ولا جمعه.. ؟! دا حتى يوم الخميس ..كل واحد من غيظه بيفش غله ف الست بتعته .. و بعدين يرجع تاني.. يوم السبت .. و الحد .. يعلى ضغطه ..!!

    ذكرتني يا دكتور بأيام الانتفاضة الأولى إنتفاضة الحجارة إنتفاضة الأطفال الرجال
    تلك الأيام أصيب أكثر من الف طفل فلسطيني
    وعند نهاية العام سجلت المستشفيات في غزة والضفة أعلى نسبة مواليد في العالم
    كانت صدمة للعدو ...فحربنا معهم حرب أعداد
    قامت الدراسات وإستخلصوا النتائج أن منع حظر التجول ليلا كان خطأ قاتلا
    الأطفال نهارا بكامل القوة ويقذفون الحجارة
    والرجال ليلا بكامل القوة ويستغلون النوم العميق لأطفالهم في الإعداد لحرب العدد
    يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين .....يوم الغضب تعبير عن فقدان الصبر

    تحية لرجال فلسطين البواسل
    ونساءها الصامدات
    وأطفالها النشامى

    اترك تعليق:

يعمل...
X