```html id="7r1mda"

🔍 البحث المتقدم في الملتقى

⚙ خيارات البحث المتقدمة

البحث يتم عبر Google داخل المنتدى

```

(سلسلة) حكـاوي هنــداوي

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • اسماعيل الناطور
    رد
    - اشمعنا هما اختارو .. يوم التلات يعني ..عشان يغضبو فيه ..؟! ماكلها أيام ربنا ..!! هوا أحنا مبنغضبش اتنين ..ولا أربع .. ولا جمعه.. ؟! دا حتى يوم الخميس ..كل واحد من غيظه بيفش غله ف الست بتعته .. و بعدين يرجع تاني.. يوم السبت .. و الحد .. يعلى ضغطه ..!!

    ذكرتني يا دكتور بأيام الانتفاضة الأولى إنتفاضة الحجارة إنتفاضة الأطفال الرجال
    تلك الأيام أصيب أكثر من الف طفل فلسطيني
    وعند نهاية العام سجلت المستشفيات في غزة والضفة أعلى نسبة مواليد في العالم
    كانت صدمة للعدو ...فحربنا معهم حرب أعداد
    قامت الدراسات وإستخلصوا النتائج أن منع حظر التجول ليلا كان خطأ قاتلا
    الأطفال نهارا بكامل القوة ويقذفون الحجارة
    والرجال ليلا بكامل القوة ويستغلون النوم العميق لأطفالهم في الإعداد لحرب العدد
    يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين .....يوم الغضب تعبير عن فقدان الصبر

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (18)

    حكــاوي هنــداوي



    (18)



    ..قرر (هنداوي) فجأة أن يبيع كل ما يملك من حطام الدنيا – وهو ليس بالكثير- و يقوم بافتتاح مقهاً صغيراً في بيته , على غرار تلك المقاهي الكثيرة التي افتتحت مؤخراً بالقرية ؛ بعدما تفرغ الفلاحون و المواطنون لمشاهدة التليفزيون , و ماتبثه قنواته الفضائية , و الإخبارية .و تركوا حقولهم البائرة ,و أعمالهم الكاسدة , و بطالتهم المقنعة ؛ أطلق عليه (حكاوي القهاوي ) , و لما سألوه عن ذلك قال:
    - أعمل إيه بس..!! مأنا لقيت نفسي قاعد ف البيت عاطل ..ولا ليا شغله ولا مشغله..لا عندي أرض أزرعها ..ولا بهايم أراعيها ..ولا حتى ولاد أربيها..!! قمت قالب البيت قهوه .. بدل قعدتي عند اللي يسوى واللي مايسواش ..و قلت أجيب كام كرسي .. ع المصطبه إللي قدام البيت .. و بدل ما بشرّب الناس كل يوم الشاي على حسابي .. يدفعو بقه تمن قعدتهم .. يعني هو الكلام .. هيفضل طول عمره ببلاش..!!
    ضحك الرجل كثيرا , وقال مبتسما:
    - أنت كمان بقيت رأسمالي يا عم هنداوي.. على رأيك ما كل حاجه بقت بفلوس ف الزمن ده .. اشمعنا الكلام يعني..!!
    تلمز (هنداوي) بشفتيه , و قال آسفاً:
    - هوا فين بس المال يا بيه ..؟! دا أنا جبت تلفزيون نص عمر..وخدت وصله دش من عند الحج عب عال. .و رجعت خلاص العداد .. مادام كده ..كده ..بيدفعوني الفواتير ..!! و بيدفعوني ضرايب من غير ما أعرف على إيه..؟! قلت يبقى أعملي حتة مشروع .. عشان أعرف أعيش زى البني آدمين..و لا هوا يعني موت.. و خراب ديار..!!
    هز الرجل رأسه في أسى مؤمناً . ثم سأله :
    - طيب إنت رأيك إيه في ثلاثاء الغضب .. إللي كان ف عيد الشرطه ..!!
    ابتسم (هنداوي) حتي بانت نواجذه المتبقية .ثم هتف قائلاً :
    - ياحلاوه ياولاد.. هوا الشرطه كمان بقى لها عيد.. زي العمال .. و المدرسين ..و شم النسيم .. و عيد الأم..!!
    تعجب الرجل قائلاً:
    - أيوه من زمااان .. هوا إنت ماتعرفش إيه .. إللي حصل التلات إللي فات..؟!
    هز (هنداوي) رأسه نافيا . و أجاب قائلاً:

    - لأ.. أصل أنا كنت مشغول ف ترتيب القهوه .. عشان الافتتاح النهارده .. و هنشغل قناة الجزيره ..عقبال عندك ..!!
    ثم أردف سائلاً:
    - ليه هوا إيه ..إللى حصل ف الدنيا يعني..؟!
    نظر إليه الرجل بدهشة . ثم قال :
    - دا انت بقى مدرتش باللي بيحصل ف مصر ..و إللي حصل ف تونس ..و البلاد العربيه التانيه..؟!
    رفع (هنداوي) حاجبيه و سأل في يأس:
    - يعنيإيه إللي هيكون حصل.. جمال عبد الناصر رجع تاني ..و عمل الوحدة العربيه يا خي..؟!
    أجابه الرجل على الفور:
    - لا .. دا تونس ولعت ..و قامت ثوره شعبيه ..و رئيسها زين العابدين .. هرب و ساب البلد..!!
    نظر إليه في ذهول , و قال دهشاً :
    - الللللله ..!! أنت بتكلم جد يا سيدنا الأفندي ..؟! أخيراً الناس صحت .. و بقت بتكلم..!! والله براوه عليكي يا تونس.. هوا لو كان إللي بيحكمهم زين العابدين ..بحق و حقيق .. كان بقى ده حالهم..؟!
    أردف الرجل قائلاً:
    - و مصر كمان ..قامت فيها مظاهرات يوم التلات ..عشان كده.. سموه تلات الغضب ..!!
    شرد (هنداوي) مفكراً . ثم قال ساخراً:
    - اشمعنا هما اختارو .. يوم التلات يعني ..عشان يغضبو فيه ..؟! ماكلها أيام ربنا ..!! هوا أحنا مبنغضبش اتنين ..ولا أربع .. ولا جمعه.. ؟! دا حتى يوم الخميس ..كل واحد من غيظه بيفش غله ف الست بتعته .. و بعدين يرجع تاني.. يوم السبت .. و الحد .. يعلى ضغطه ..!!


    يتبع
    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 27-01-2011, 08:06.

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة اسماعيل الناطور مشاهدة المشاركة
    ولا زلنا نتابع هنداوي المواطن الوطني بالفطرة وبعيدا عن تلقين الإعلام ووزرات التربية والتعليم
    أشكرك على متابعتك أخي اسماعيل وتشجيعك الدائم
    ومن منا لا يحب وطنه و يحارب الاحتلال بكافة صوره يا صديقي

    اترك تعليق:


  • اسماعيل الناطور
    رد
    ولا زلنا نتابع هنداوي المواطن الوطني بالفطرة وبعيدا عن تلقين الإعلام ووزرات التربية والتعليم

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (17)

    حكـاوي هنـداوي


    (17)



    ..ذهب (هنداوي) إلي المقهى , و وقف ذاهلاً يشاهد برامج التليفزيون التي تبث محاولات الإنتحار الجماعية , التي تتناقلها كل وكالات الأنباء . فسأل أحدهم قائلاً:



    - إلا قولي يا بيه.. أنا سمعت طراطيش كلام كده ..عند الواد اسماعين ابن أبو سماعين .. إن البنزين و الجاز هيغلو.. يعني الكلام ده بحق و حقيق..؟!


    ابتسم الرجل قائلاً:


    - ماكل حاجه ف البلد دي بتغلى .. إشمعنا دول إللي مش هيغلو ..لكن أنت بتسأل ليه..؟!


    أجابه (هنداوي) بعفوية:


    -أصلهم بيقولو.. إن الطلب عليهم كتير اليومين دول ف مصر .. عشان الناس إللي عمالين يحرقو في نفسهم..!!


    ضحك الرجل ضحكة عالية. ثم قال متعجباً:


    -لا والله.. بقى ده هوا السبب ..؟!


    استطرد (هنداوي) قائلاً:


    - دول بيقبضو على أيّها حد .. شايل معاه جركن ميه .. ليكون فيه جاز ولا حاجه .. و الناس بقت بتهرّب الجاز لبعضيها ف انصاص الليالي ..زي المخدرات..!! دا احنا حتى مش لاقيين جاز .. عشان نولع بيه لمبة الجاز .. وعايشين ف الضلمة بقالنا يامه..!!


    اندهش الرجل من كلام (هنداوي) و سأله مستنكراً:


    - معقول .. يعني أنت معندكش كهربا ف بيتك .. و احنا دلوقت ف القرن الواحد و عشرين..؟!

    ابتسم (هنداوي) ابتسامته العريضة . ثم قال ساخراً:


    - كهربة إيه يا باشا ..؟! هو أحنا نقدر ع الكهربا و فواتيرها..!! دا فاتورة الكهربا بتيجي بشئ و شويات .. و يحطولك عليها رسوم نضافه ..و ضريبة مبيعات .. و تنمية موارد .. دا حتى الراجل بتاع التحصيل .. عشان قرش صاغ فكه .. بياخد بقية العشره جنيه .. و يضربهم ف جيبه..!!


    - أمّن الرجل على كلامه ,و هز رأسه آسفاً . ثم سأله بأسى:


    - أمّال أنت عملت إيه..؟!



    - أنا فصلت الكهربا عن البيت .. و شلت العداد من زمان.. و رغم كده كل شهر بتيجيلي فاتوره بـ100جنيه.. و بيقولولي يا الدفع يا الحبس.. و أنا بقلهم حبس حبس .. أهو ع الأقل أبقى اتفرج ع التلفزيون هناك .. و أسمع أغنية الست شاديه .. وهيا بتقول .. ياحبيبتي يامصر.. يامصر..


    قهقه الرجل ؛ و من حوله , و هم مابين مؤيد , و معارض . فاستطرد (هنداوي) قائلاً:


    - الخوف ليلغو أنابيب البوتجاز كمان..عشان الناس متولعش بيها الدنيا.. و يمكن يمنعو عيدان الكبريت و الولاعات ..أصلها هيا أس البلاوي دي كلها ..!!

    ابتسم الرجل وخطر له خاطراً , فسأله :

    - طيب أنت رأيك إيه .. ف إللي بيعملوا كده في نفسهم..؟!

    بان على (هنداوي) الجد , ثم قال في حزم:

    - أنا رأيي أنهم عبط .. و مجانين أولاد مهابيل.. يعني يموّتو نفسهم ..و يموتو كفره عشان إيه..؟! بدل ما يفشّو غيظهم ف إللي ظالمهم.. ولا يروحوا يحاربو اليهود ف فلسطين..على الاقل يبقى مات موته شريفه ..و يتحسب على الله شهيد..!!

    أومأ الرجل برأسه قائلاً:


    - صدقت والله ..!!

    ثم سأله مستفسراً:

    - طيب أنت شايف إيه الحل ..ياعم هنداوي..؟!

    صمت (هنداوي) طويلاً ,و أخذ يفكر لا يجد مايقوله . ثم زفر بضيق ,و قال ساخراً:
    أنا رأيي إن الحكومه تطلب من الأمم المتحده.. يجبولهم طفايات حريق مستورده.. من إللي بتطفي النار..مش تولعها..!!عشان ال80 مليون واحد إللي مخنوقين ف مصر.. و بلاش المصنع بتاعهم ده.. إللي يهمّه يخلص من الشعب كله..عشان هما يقعدو.. و يتسلطنو ع الكراسي.. و بلاها شعب يحكموه .. خليهم يحكمو نفسهم بقه..!!

    يتبع

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (16)

    حكـاوي هنــداوي


    (16)


    .. ازداد الرجل انبهاراً بـ (هنداوي) و أراد أن يعرف رأيه في قضية الساعة , فسأله في أسي :
    - طيب إيه رأيك ف اللي بيحصل في مصر بين المسلمين و المسيحيين..؟
    فاعتدل (هنداوي) في جلسته , و قال دهشاً :
    - والله يابيه.. ولا لك عليا يمين .. ما نعرف مين فينا مسلمين .. من مسيحيين ..احنا طول عمرنا مع بعض ..عايشين .. واكليين ..شاربين .. نايمين.. وطول شهر رمضان صايمين .. و بنصوم كمان وقفة عرفه .. و طلعة رجب ..و نص شعبان ..و يوم عاشوره ..و بنعيّد على بعض ف الأعياد .. و بنوقف جنب بعض ف الأفراح و المياتم .. و كل المناسبات .. طب تصدق و تآمن بالله .. قول آمين.. أنا كان ليا جار اسمه إبراهيم .. و من زمان مع بعض متربيين .. ماعرفت إنه مسيحي ..إلا يوم ما مات.. و لقيت بتوع الكنيسه جايين ..عشان ياخدوه .. يصلو عليه و يدفنوه..!!
    ابتسم الرجل رغماً عنه من مقولة (هنداوي) لكنه سأله مستنكراً:
    - يعني عاوز تقول إن مافيش مشكله طائفيه ..خالص ف مصر..!!
    أجابه (هنداوي) في الحال:
    - انت بتصدّق الكلام ده .. اللى بيجبوه ف الجرنال.. ولا بيطلع ف التلفزيون..!! طب ماحنا أهوه قاعدين قدامك .. تقدر تقول فين المسلمين .. من المسيحيين ..!! كلنا شكل واحد.. و شعب واحد.. و الرسول الكريم قالها من سنين ..و سنين.. لكم دينكم و ليا دين..!! دا احنا ناس طيبين يابيه ..و مؤمنين.. و مآمنين بكل النبين .. محمد نبي .. و عيسى نبي .. و موسى نبي .. و كل من له نبي .. بيصلي عليه.. إياكش بس هما الإسرائليين اللي ملاعين .. و ملعونين ف كل كتاب من يوم الدين ..و طالعين فيها .. و فاكرين إنهم مغسّلين ..و ضامنين جنه .. بس على مين .. بكره يتشوو ف نار جهنم .. من عمايلهم ف فلسطين .. و ربنا هيطلع كله علي جتتهم .. قول آمين..!!
    سأله الرجل متعجباً:
    - يعني ماسمعتش عن إللى حصل ف إسكندرية..لما المسلمين فجروا كنيسة القديسين..؟!
    ضحك (هنداوي) و أخذ يصفق بيديه , و يضرب الأرض بخفيه .فاستهجن الرجل فعله , و ظن فيه الجنون ؛ إلا أنه قال:
    - آآآه قولتلي بقه.. إنت قصدك ع الحدوته اللي بيحكو عليها اليومين دول ..!! طيب إنت اديني عقلك يا سيّدنا وامشي حافي .. مين مجنون ابن مجنونه .. هيروح يفجر نفسه ف ناس مسالمين .. بيصلوا..!! ليه هوا أحنا محتَلّين ..؟! دا حتى حاجه ماترضيش أي دين.. طب قولي كمان جاب القنبله دي منين..؟! و ليه يقتل نفسه و يموت كافر..؟! و لو فرضنا انهم عيلتين من بعض زعلانين.. مايصفوا خلافاتهم مع بعضهم .. من غير ما يؤذو ناس تانين..!!
    سأله الرجل مستفسراً:
    - يعني الموضوع ده .. محصلش عندكم قبل كده..؟!
    أجابه (هنداوي) مفكراَ :
    - في مره .. من يجي كده عشرين سنه.. حصل عندنا ف البلد عركه كبيره بين عيلتين .. أصل جحش بسطاوي.. نط على حمارة بولس .. قام بولس اتحمق .. و راح اتشاكل مع بسطاوي .. قام بسطويسي ا..بن عم بسطاوي ..ضرب بولس بالشومه على دماغه .. قام جرجس و فوزي أخواته .. جم ضربو بسطويسي قاموا العيلتين وقعوا ف بعض.. و بقى الدم للركب.. بس الحق لله .. فرحات باشا الله يرحمه مقصرش .. هوا اللي صفا الخلاف إللى بيناتهم ..و لمّهم كلهم ف الدوار .. و كلو علقه مكلهاش حمار ف مطلع .. لحد ما بانلهم أصحاب ..و عرفو إن الله حق.. و قام واخد الجحش و الحماره وعيالهم من بعدهم ..عنده ف الزريبه ..عربون الصلح .. و دمتم ..!!



    إخواني الأعزاء سيأخذ هنداوي إجازة من الحكاوي


    للإستجمام وقضاء الإجازة الشتوية و أعياد الكريسماس


    في معتقل جوه أنتو نامو بكوبا


    نلتقى بعدها بإذن الله لاستكمال المعاناه

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (15)

    حكــاوي هــنداوي



    (15)




    .. جلس (هنداوي) على أحد المقاهي الجديدة التي امتلئت بها البلدة ؛ و أصبح الفلاحون يقضون عليها معظم وقتهم حتي انبلاج الصبح . يشاهدون (الدش) و يتابعون مباريات كرة القدم , و الأفلام الأمريكية , و القنوات الفضائية . فسمع بعض المثقفين يتكلمون عن وثائق (الويكيليكس) فسألهم متعجبا:
    - هوا إيه الكلينيكس ده..؟! إللي بيتكلمو عليه اليومين دول..دا نوع خمره جديد..!! ولايكنش اسم دوا مهدي.. !!
    فأخبره أحدهم أنها وثائق أمريكية تم تسريبها من أحد السفارات الأجنبية , و نشرها على الإنترنت ؛ تخص بعض البلدان العربية , و تفضح حكامها و السياسة الأمريكية الخارجية . فلم يفهم (هنداوي) منه شيئاً , و فغر فاهه على اتساعه. إلا أنه قال:
    - دا بينّه فيلم كاوبوي أمريكاني .. حكمن الأمريكان دول ملاعين .. عارفين و مراقبين كل حاجه.. !!و مافيش حاجه بتطلع من تحت إيديهم إلا بمزاجهم..عشان يوقعو الناس كلتْها ف بعض.. و بعدين يقعدو هما يضحكو ..و يتنأوزو علينا ف الآخر..!!
    تنبه الرجل لفصاحة (هنداوي) و سأله باسماً:
    - طيب مانت بتفهم أهوه ف السياسه.. و شكلك مدقدق..!!
    انتفض (هنداوي) فزعاً , و هب واقفاً . ثم قال:
    - سياسه ..أبداً و الله يابيه.. و دي نصيبه إيه دي..؟! هيا الويكا دي كمان سياسه.. بلا وكسه..!! عاملين عليها بوليكا ليه..؟! و هيا ولا تسوى..!! ماحنا عارفين .. و فاهمين كل حاجه.. يعني الغوله .. مش عارفين إنها غوله..؟! بس ماحدش يقدر يقولها ف وشها.. ياغوله انت عينك حمرا ..!!
    ثم أردف قائلاً:
    - و كمان الناس إللي بتقول عليهم دول .. كلهم تبعها.. بس دلوقتي ماعدش ليهم لازمه ..عشان كده ..جرستهم و طلعتهم خونه ..مع إنهم كده من زمان.. بس كانو زمان بيقولو عليهم .. أبطال ..و عاملين لكل واحد فيهم تمثال..!!
    أعجب الرجل كثيراً بكلام (هنداوي) و سأله :
    - طيب قولي ..إيه رأيك ف مستقبل البلد دي..؟!
    أجابه (هنداوي), وهو يتلفت حوله خائفاً:
    - ياعم مابلاش السيره دي .. أبوس رجلك ..أنا مش حمل بهدله تاني..المره اللي فاتت ..عدت على خير ..المرادي هنروح ورا الشمس..!!
    ثم استطرد قائلاً:
    - شوف بقى يا سيدي ..و ماسيدك إلا أنا.. طول مالسلسال ده موجود ..هنفضل اللي نبات فيه نصبح فيه.. و سيبك من اللي يقول فكر جديد .. و أبصر إيه ..!! كله ضحك ع الدقون ..و رغاوي صابون.. احنا مستعبدين .. من أيام مينا موحد القطرين
    .. و عمر أولاد البلدي ماحكموها..مرّ علينا ملوك يامه .. و سلاطين زي ماتقول ..كل واحد منهم فاكرنا تركة أبوه .. مع إن الملك و الدوام لله وحده..و كل واحد منهم بيقعد ع الكرسي .. بيلذق فيه .. و بيخرب بيت اللي يعاديه.. و بينسى أن ليه رب ..هيحاسبه و يجازيه..و آخرتها مش هياخد معاه كرسيه ..و ماهينوبو إلا حته قطنه .. تستر بلاويه ..و ف الآخره .. كل واحد ..إن شاء الله ..هياخد نصيبه اللي يوفيه .. و دمتم يابيه .. و يجعله عامر..!!


    يتبع
    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 04-01-2011, 15:19.

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة اسماعيل الناطور مشاهدة المشاركة
    متابع
    هنا نقرأ
    وتنقلنا الحروف لمأساة ...نحن أطراف ولنا فيها و منها نصيب
    وإن إختلفت المسميات
    أشكرك أخي المفكر الكبير اسماعيل الناطور على تشجيعك و متابعتك
    صدقت يا صديقي فكلنا في الهم عرب
    دمت بود ودام تواصلنا

    اترك تعليق:


  • اسماعيل الناطور
    رد
    متابع
    هنا نقرأ
    وتنقلنا الحروف لمأساة ...نحن أطراف ولنا فيها و منها نصيب
    وإن إختلفت المسميات
    التعديل الأخير تم بواسطة اسماعيل الناطور; الساعة 03-01-2011, 20:54.

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (14)

    حكــاوي هنــداوي



    (14)



    ..فيما بعد استفسر (هنداوي) من أهل البلد عن ما حدث في الانتخابات بغيابه , و كيف أن (فرحات البنهاوي) بعدما قام بترشيح نفسه في الانتخابات , و أُعلن اسمه بالكشوف ؛ وافته المنية عن عمر يتجاوز الثمانين عاماً . فقال:
    - يعني أخيراً مات موته ربنا.. و عرف إن الله حق ..وهيتحاسب حساب الملكين .. ياله .. ربنا يجحمه مطرح ما راح .. ولا أقولكم اذكروا محاسن موتاكم .. بس دا مكانش له أيتها محاسن ..!! معلش الميت برضو متجوزش عليه إلا الرحمه.. وهوا ربنا يعني .. كانت خافيه عليه بلاويه..!!
    .. و كيف إن ابنه (كمال) إصيب بطلق ناري في أحد سرادقات الانتخابات . و أن ابنه الضابط ( بهاء ) قبض عليه في أحد قضايا المخدرات , و ابنه وكيل النيابه اتهم بقضية رشوة كبيرة , و يقضي عقوبته بالسجن . و ابنه الطبيب أصيب بمرض عضال , لا يرجى منه الشفاء. عندها قال(هنداوي) :
    - يمهل ولا يهمل.. أعوذ بالله .. اللهم لا شماته .. الحرام مابينفعش و الله ياولاد ..أدي آخرة المشي البطال.. واللحم الحرام .. أخرته يتشوي ف النار..
    ثم تعجب سائلاً:
    - أمال .. فين راحت الحكومه إللي مناسبها..؟!
    فأخبروه أن العمده زوج ابنة (فرحات ) الكبري تزوج عليها إحدى راقصات الغجر , و فر هارباً بأمواله .و أن المأمور أحيل للمعاش فطلق ابنه ابنته الوسطى . و لم يبق من أولاد (فرحات البنهاوي) إلا ابنته الصغرى (وفاء) التي رشحت نفسحها عن مقعد المرأة , و نجحت بالتزكية . فسأل (هنداوي):
    - لكن أنت بتقول إيه ياد ياعوضين.. كوتة أيه .. و بسكوته مين .. ياعني إيه كوته دي ..؟! أنا مش عارف البلاوي دي ..بتتحدف علينا من أنهي داهية.. أكيد أمريكا هيا اللي ورا الحواديت دي .. مانا عارفهم هما إللي عايزين النساوين.. يمشونا وراهم .. زي عندهم..!!
    ثم أردف قائلاً:
    - الله يرحم مدام تشتر ..والبريت.. و كندا ليزا.. و يباركلنا ف هيلاري ..و مونيكا كمان..!!
    و استطرد دون أن يسأله أحد:
    - وبعدين طول عمرنا بنسمع عن تزوير الانتخابات .. لكن عمرنا ما سمعنا عن تسويدها.. إلاهي يسود وشوشهم واحد.. واحد .. هيا ناقصه كمان سواد ..على سواد..!!
    ثم تنبه (هنداوي) فجأة ؛ و خطر بباله سؤال, فقال:
    - أمال ميين .. إللي مسك العموديه دلوقت .. ياولاد..؟!
    أجابه أحدهم في الحال:
    - الست الهانم..!!
    ثم استدرك قائلاً:
    - الست هانم .. مرات فرحات باشا البنهاوي
    اغتم (هنداوي ) , و قال في يأس :
    - هيا الدايره دي مبتخلصش أبداً ..!! كمان العمده بقى هانم ..!! على رأي سعد باشا لما قال.. البلد دي مش هينصلح لها حال..!!



    يتبع
    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 03-01-2011, 15:03.

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (13)

    حكــاوي هنــداوي


    (13)


    ..بعد انقضاء نكسة الانتخابات بسلام تام , و استسلام عام ؛ فاز الحزب الحاكم – بالطبع- بجميع المقاعد بلا منافسة تذكر , بل كان الحزب ينافس نفسه , و الصراع بين أعضائه ؛ سواء من قام بترشيحهم أو المستقلين الذين أطلق لهم العنان ليقوموا بتفتيت الأصوات فيما بينهم , أما المنافسين من الأحزاب الأخري ؛ فلا يخفى على أحد ما تم لهم من اعتقال , و تهديد و وعيد , و خطف لأبنائهم . فلم يفلح الكثيرون في إضافة أسمائهم بجداول الانتخابات.
    و تم الإفراج عن معظم المعتقلين في أعياد الكريسماس , نتيجة الضغوطات التي مارستها السفارات الأجنبية , و منظمات حقوق الإنسان . خرج (هنداوي) من ضمن المفرج عنهم , و العشرات من أبناء قريته . عاد (هنداوي) إلى بلدته فوجدها على حالها كما تركها - إن لم تكن آلت إلى الأسوأ - لم يكن يعني (هنداوي) في كل هذا ؛ سوى أن يعرف أسم المرشح الذي فاز عن دائرة بلدهم , هل هو( فرحات البنهاوي) أم أحد أبنائه , فبمجرد أن وطأت قدماه البلدة ؛ سأل أحدهم :
    - إلا مين اللي فاز ف الانتخابات .. ياواد يا متولي ..؟!
    فزع (متولي) حين رآه لكنه همس قائلاً , وهو يتحسسه :
    - أنت لساك عايش يا عم هنداوي..؟! و بتسأل ع الانتخابات..!!
    ابتسم (هنداوي) ابتسامته العريضة , ثم قال:
    - أمال ياد.. دي السياسة دي بتجري ف دمي..!! و هتفضل تجري .. طول منا فيا نفس.. بس خلي الكلام ف سرّك .. لحسن الغيطان لها ودان .. قول بقى ياوله .. و حياة أبوك.. متطولش ..و تبقى غلس زي المسلسلات التركي ..!!
    أجابه (متولي) في أسى:
    - أقول إيه .. و أعيد إيه بس..؟! ماتخلي الطابق مستور ياعم هنداوي .. لحسن ياخدونا ف الرجلين..!!
    ضحك (هنداوي) قائلا :
    - هياخدونا تاني ليه..؟! ماخلاص هما عاملو كل اللي عايزينه ..و اللي متفقين عليه..!! و ممنوش فايده يرجعونا السجن تاني ..و يصرفو على اكلتنا ..و نومتنا.. يمكن بقى ف الانتخابات الجايّه ..و عليك خير..!!
    ثم استطرد قائلاً:
    - قول بقه ياله جاك خابط .. نشفت ريقنا .. يعني هتذيع سر من أسرار البردعي ياخيّ .. مالحكايه باينه من عنوانها .. مين اللي نجح فرحات باشا .. ولا ابنه كمال بيه..؟!
    ضحك (متولي) طويلا . ثم قال:
    - ولا دا .. ولا دا..!!
    اسقط في يد (هنداوي) و سأله في ذهول :
    - إنت بتكلم جد ياوله.. ليكون الحلم .. مكانش حلم ..؟! و مصراوي هوا اللي نجح ..بحق و حقيق..!!
    استغرق (متولي) في الضحك حتي دمعت عيناه ,ثم قال:
    - مصراوي مين ياعم الحج ..؟! ابنك مصراوي خدوه الجيش .. و وده حته اسمها دارفور.. جنب السودان كده..!!
    تعجب (هنداوي) قائلاً:
    - إهييييه.. خدوه الجيش .. تاني ..!! ماهو كان لسه مخلص الجيش .. من سبع سنين..؟!
    أجابه (متولي) مسرعاً:
    - لأ.. ماهي دي بيسموها ..استدعه..!!
    تأفف (هنداوي) , و زفر قائلاً في ضيق:
    - يعني مافيش .. إلا ابني مصراوي .. اللي يستدعوه ف كل نصيبه .. ياله ..أهو إللي ع الجبين مكتوب مفيش منه مهروب .. ماقولتليش بقه ياله .. اتحاشت الميه ف زورك .. مين اللي نجح .. ف المخروبه دي ..؟! عكننت مزاجي .. جتك داهيه تاخدك ..!!
    غضب (متولي) و قال متذمراً:
    - لساك لسانك زفر .. ياعم هنداوي..!! معلش مقبوله منك على قد سنك .. هأقولك ياسيدي صبرك عليا .. يالّه أهو كله بثوابه.. اللي نجحت الست .. وفاء..
    سأله (هنداوي) في بله:
    - أستر يا ستار على ولايانا ..داحنا داخلين على أيام سوده ..!! و دي تطلع مين .. الست وفاء .. هيا كمان..؟!
    ابتسم (متولي) في خبث , و أجابه قائلاً:
    - الست وفاء هانم .. بنت فرحات باشا البنهاوي.. الصغيّره
    ضحك (هنداوي) حتي سقط على قفاه , ثم قال , وهو مفترشاً الآرض :
    - ياحلاوه ياولاد ..أهو دا إللي كان ناقص ..عشنا .. و شفنا كمان الستات .. بقم بشوات..!!


    يتبع

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة اسماعيل الناطور مشاهدة المشاركة
    فكرة عبقرية
    توهت فيها
    وصدقتها
    ولكنك أيقظتني من الحلم
    يبدو أنا وهنداوي على إتصال روحي
    أشكرك أستاذي الغالي على متابعتك التي أعتز بها
    وشرف لهنداوي أن يكون هناك تواصل روحي بينكما
    لكن ولما لا ونحن من أب وأم واحدة ونحمل نفس الهموم
    دمت بود أخي ودام تواصلنا

    اترك تعليق:


  • اسماعيل الناطور
    رد
    فكرة عبقرية
    توهت فيها
    وصدقتها
    ولكنك أيقظتني من الحلم
    يبدو أنا وهنداوي على إتصال روحي

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (12)

    حكـاوي هنـداوي
    (12)

    .. قابل (مصراوي) أباه بالأحضان, و أخذ يقبل رأسه و يديه . ثم ركع عند رجليه . قائلاً:
    - حمدلله ع السلامه يا أبا..!! أنا مش مصدق نفسي ..أنت كنت فين كل المده دي كلها ..؟! دا أنا دورت عليك ف كل حته و قلبت الدنيا .. و معرفتش لك طريق جُرُّه..!! حتى فيه ناس قالوا .. و العياذ بالله.. إنك مت..!! إللي قال إنك غرقت ف الترعه.. و إللي قال إن خبطتك عربيه.. و إللي قال إنك سافرت العراق علشان تحارب الأمريكان..!! و أنا دورت عليك ف كل الأقسام .. و المستشفيات ..و حتى المطارات..!! إيه الغيبه الطويله دي يا أبا..؟!
    لم ينطق (هنداوي) و ظل جامد الملامح كتمثال خشبى , شاخص العينين. فاستطرد(مصراوي) قائلاً:
    - أنت مبتكلمش ليه يا أبا..؟! أنت اتخرست .. ولا إيه..!! أوعى يكون حد أذاك .. دا أنا أنسفه من على وش الدنيا..!!
    نظر له (هنداوي) و رفع حاجبيه. ثم عاود السهوم ثانية. فعاود (مصراوي) سؤاله:
    - أنت زعلان مني.. ولا إيه يا أبا..؟! أنا و الله ..و أخواتي ماقصرنا معاك.. لكن حقك علينا يا أبا .. ودي رجلك ابوسها.. و حط مداسك على دماغي..!!
    نظر له (هنداوي) ثانية. و نطق بصوت متحشرج:
    - إلا أنت صحيح .. بقيت نايب.. ياد يا مصراوي..!!
    فرح (مصراوي) عند سماع صوت أبيه . و قال في غبطة:
    - أي و الله يا أبا..!!
    فسقط (هنداوي) على الفور مغشيا عليه.
    افاق (هنداوي) بعد برهة. فوجد نفسه على سرير وثير في غرفة كبيرة - ربما أكبر من دوار العمده..!!- و ابنه (مصراوي) يجلس علي حرف السرير؛ قائلاً:
    - ألف حمدلله على سلامتك يا أبا..!! طمني عليك .. و على صحتك..؟! أنا بعت أجيبلك الحكيم من المستشفي .. و زمانه على وصول..!!
    قال (هنداوي) محدثاً نفسه بصوت خفيض:
    - و كمان فيه مستشفى..؟! ياحلاوه ياولاد..!!
    ابتسم (مصراوي) وقال:
    - أمال إيه يا أبا ..!! دا الدنيا اتغيرت.. و البركه فيك ..أنت سبب كل الخير اللي البلد فيه ده..!!
    تعجب (هنداوي) لكنه لم يستطع أن يعقب. فاستطرد (مصراوي) قائلاً:
    - أنا دلوقتي أحكيلك على كل حاجه..!! ماهو أصل لما فرحات البنهاوي مات .. بعد ما أنت اختفيت بكام شهر..؟! وقع إبنه كمال.. مع جوز بنته العمده .. مع شيخ البلد.. مع بتوع الجماعات .. ف عركه كبيره و البلد ولعت.. !! لأ.. ولعت بحق و حقيق .. و بقت كوم تراب.. و الدنيا بقت ظيطه..!! و لما جت الإنتخابات .. قاموا ناس من البلد.. أولاد حلال نصحوني.. إني أرشح نفسي عن الدايره بتاعتنا مستقل..!! و قالولي دا أنت أبوك كان مناضل طول عمره ..و كل الناس بتحبه.. و إنت ابن البلد ..و هتعمرها تاني على أيديك .. و مافيش حد من إخونا دول.. يقدر يصجر يرشح نفسه تاني.. ولا يورينا وشه..!! قمت رشحت نفسي ..و اتوكلت على الله..!! و اديني قدامك أهوه .. بقيت نايب ف البرلمان .. و مسكت العمديه كمان..!!
    رفع (هنداوي) حاجبيه ثانية فى ذهول . و لم يدر ماذا يقول..؟! فأردف (مصراوي) قائلاً:
    - و اديك شايف الخير إللي بقت فيه البلد.. ماهو أصل خير البلد دي.. كان طول عمره رايح لغيرها ..!! شوف لما بقى لولادها إيه اللي جرى..!! خلاص راح زمن البلطجيه و شركاتهم..!!
    فجأة جفل (هنداوي) فزعاً من نومه , و تثاءب قائلاً :
    - اللهم أجعله خير..!! أما كان حته حلم..؟! يظهر إن العدس إللى جبوهلنا ف العشا.. كبس علي دماغ الواحد ياولاد..!!



    يتبع

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (11)

    حكـاوي هنـداوي




    (11)




    .. خرج (هنداوي) من المعتقل . كأنما ولد من جديد ؛ فالداخل عندهم مفقود , و الخارج مولود . تنفس الصعداء . و مضى فرحاً إلى قريته , سعيداً بعودته لكنه ما إن وصل إلى مشارف القرية حتى اعتراه الذهول..!!
    فهناك عند مدخل القرية – حيث كانت توجد المقابر- وجد مبناً هائلاً من عدة طوابق - كأنه خلق من العدم - تعلوه مدخنتان , تتصاعد منهما سحب من الدخان , و على الجهة المقابلة وجد عدة أبنية وعربات نقل و محطة للأتوبيسات ؛ زحام , و حركة دائبة من تحميل و تفريغ للشاحنات..!!
    حتى ظن أن سائق السيارة الأجرة قد أخطأ المكان..؟! لكنه تعرف القرية من المئذنة الملاصقة لقبة الكنيسة . اللتان ظلتا متلازمتين منذ عشرات السنوات , تراهما من مدخل القرية على بعد عدة كيلو مترات ..!! و على الرغم من ذلك ظل الشك يراوده ؛ حتى أنه استوقف أحدهم و سأله:
    - مش هيه دي برضو.. كفر الهنادوه..؟!
    ما أن رآه الرجل حتى فزع فزعاً شديداً , و لاذ بالفرار ؛ كما لو أنه رأى شبحاً , و أخذ يصرخ قائلاً:
    - عفرييييت هندااااوي رجع.. يا رجااااله..!!
    اندهش (هنداوي) من كونه قد اصبح عفريتاً . لكنه ابتسم عندها لأنه تأكد من أنه أتجه الوجهة الصحيحة, و أن هذه بالفعل هى بلدته. لكن اعتراها كثيراً من التغييرات..!!
    فبينما كانت السيارة تمضي في طريقها. شاهد أبنية لمدارس حكومية. و أخرى للبريد و محطات للمياة و الكهرباء و الصرف الصحي..!! و أصبحت طرقات القرية كلها أسفلتية. حتى المباني تغيرت و اصبحت مبنية من الطوب الأحمر و مكونة من عدة طوابق . و يعلو أسطحها تلك الأطباق التي يطلقون عليها الدش..!!
    حتى قهوة الحاج (عبد العال) . أصبحت كافيتريا كبيرة يديرها إبنه (حسان). و أصبح دكان (أبو اسماعين) البقال . سوبر ماركت ضخم به كافة أنواع البضائع..!!
    أصاب (هنداوي) السهوم . و لم ينطق حرفاً واحداً من بعدها - على غير عادته..!!- إلى أن سأله سائق السيارة:
    - أنت ناوي تنزل فين.. ياعم الحج..؟!
    ..ظل (هنداوي) غائصاً في شروده , ينظر لما حوله في ذهول..!! كما التائه, فلم يسمع سؤال السائق . فكرره عليه بنفاذ صبر , فانتبه فجأة إليه . ثم قال:
    - وديني يابني عند داري .. ينوبك ثواب..!!
    استشاط السائق غضباً وقال بحنق :
    - حلو قوي..!! طيب هوا أنا هأعرف دارك منين..؟! أنت مش عارف أنت ساكن فين..؟!
    حك (هنداوي) مؤخرة رأسه . و شرد مفكراً. محاولاً التذكر ثم قال:
    - هيه كانت في آخر الشارع دهوة..!! بعد الكوبري على يمين الترعه .. بس أنا مش شايف ترعه..؟! ولا فيه كوبري..؟!
    زفر السائق بضيق قائلاً:
    - اللهم طوّلك ياروح .. ياعني أنت تايه ياعم .. ولا إيه..؟!
    أجابه (هنداوي) في وهن , و قال بأسى:
    - لا يابني..!! لكني متلخبط شويه.. أصل كل حاجه اتغيرت..؟!
    رق السائق لحاله , فقال بتأثر:
    - ماتزعلش نفسك ياعم الحج .. احنا نسأل عن بيتك .. و أكيد الناس هيدلونا..!! إنت أسمك إيه..؟!
    شرد ( هنداوي) مفكراً , و ظل صامتا لبرهه. ثم قال في سرعة:
    - أيوه ..أيوه.. هنداوي..!!
    ثم أردف قائلاً:
    - هنداوي صابر علي البلاوي..
    في الحال ؛ سأل السائق أحد المارة عن منزل (هنداوي البلاوي ) . فأشار بيده إلى قصر كبير ذو بوابة ضخمة . يقف على جانبيها اثنين من جنود الحراسة. و قال له:
    - قصدك بيت مصراوي باشا هنداوي .. سيادة الناااايب..؟!




    يتبع
    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 22-12-2010, 15:09.

    اترك تعليق:

يعمل...
X