```html id="7r1mda"

🔍 البحث المتقدم في الملتقى

⚙ خيارات البحث المتقدمة

البحث يتم عبر Google داخل المنتدى

```

(سلسلة) حكـاوي هنــداوي

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (5)

    حكـاوي هنــداوي



    (5)



    .. استمرت التحقيقات مع (هنداوي) لعدة أسابيع ؛ لم يذق بها طعم النوم. مارس معه الضباط , و المتطوعون من السادة المخبرين السريين أشد أنواع التعذيب والتنكيل- الغير خافية على أحد - حتى ظن أنه في سجن أبو غريب..!! أو أحد الأسرى المصريين في نكسة 67 ؛ إلى أن أضطر في آخر الأمر ؛ و تحت وطأة التهديد ؛ و حتى لا يفقد أعز ما يملك- حياته بالطبع..!!- الاعتراف بكل ما أملوه عليه , فهو قائد التنظيم السري لقلب نظام الحكم , و مسؤول الجناح العسكري الذي كان يخطط للعديد من العمليات الإرهابيه في طابا و نويبع و دهب و الغردقة و الأقصر و شرم الشيخ . هنالك اعترض (هنداوي) قائلاً بامتعاض:
    - لأ يا أخوانا .. كله إلا شرم الشيخ..!! بلاش نغلط ف الناس الكبّاره دول..؟!
    عندها سرت دفعة جديده من الكهرباء داخل جسده ؛ جعلته ينتفض في قوه حتى كاد يطير عقله أو تسقط باقى أسنانه..!! فهتف صارخاً:
    - خلاص شرم ..شرم .. هي كانت بتاعة أبونا..؟!
    هدأت الأحوال بعد ذلك الإعتراف . و انصلحت الأوضاع مع (هنداوي). فبدأ يعتاد الوضع الجديد و يتأقلم معه - كعاده كل المصريين الذين يتكيفون مع كافة الظروف..؟!-
    ..بعد فترة قليلة نقلوه إلى سجن أخر أكثر إتساعا , و أكثر زنازيناً , فبدأ يتعرف على باقي النزلاء , و يمارس هوايته المعهودة - إلا و هي الكلام في الفاضي و المليان ..!!-
    فرح عندما وجد أحدهم يتكلم بلهجة مصريه. و سأله في عفوية:
    - هو أنت كمان جبوك هنا..!!
    فنظر له الرجل بتعجب , وسأله في استغراب:
    - هو انت تعرفني..!!
    أجابه (هنداوي) في سرعة:
    - لأ ..بس مش البيه مصري..!!
    ضحك الرجل طويلاً. و قال دهشاً:
    - ماكل اللي هنا مصرييين..!!
    بان الجد على (هنداوي) ثم قال:
    - الله ..هما خطفوكوا انتم كمان..؟!
    اعتلت الرجل الدهشة الشديدة , و ساله:
    - مين اللي خطفونا..؟!
    فاجابه بصوت خفيض. وهو يتلفت حواليه:
    - الجماعه اليهود إللى جابونا هنا ..و عاملين إن هما مصريين.. علشان يضحكوا علينا.. وعايزنا نقولهم أسرار البلد .. بس أنا لففتهم السبع لفات ..و ماقدروش يخادو مني ولا عقاد نافع..!!
    ضحك الرجل كثيراُ حتى تساقطت الدموع من عينيه . ثم قال:
    - معاك حق دول أسخم من اليهود..؟!
    ...لم يع عقل (هنداوي) الأمر جيداً أويستوعبه ؛ إلا حينما وجد كل من (عوضين) و(حسنين) و(إسماعين) و أباه و (الحج عبد العال) و آخرين من أهل القرية لم يأت ذكرهم على لسانه..!! حتى (علوان) بواب سراية (فرحات باشا)..!! و كذلك مراسلي الصحف الذين اجروا الحوار معه ؛ في نفس السجن..؟!
    هنا فرح (هنداوي) فرحاً شديداً بهم - و جمعهم في حلقة حوله وأخذ يحتضنهم الواحد تلو الآخر. كمن التقى عزيزأ في الغربة بعد أمد طويل و قال لهم باشاً:
    - الله الله دا الحبايب كلهم متجمعين..عند النبي ..أنتم عارفين مين اللي ناقصنا..؟!
    نظر كلٍ منهم إلى الآخرين بدهشة , وسألوه جميعاً:
    - ميين..؟!
    فقال ضاحكاً. و بان فمه بلا أسنان أماميه:
    - بشنت الجاموشه..!!




    يتبـع
    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 28-11-2010, 19:54.

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (4)

    حكـاوي هنـداوي
    (4)
    ..اختفى (هنداوي) من القرية بعد حادثة اغتيال الجاموسه. و ظن البعض انه هرب من البلد ,و توقع آخرون أن يكون نزيلاً بمستشفى المجانين؛ إلا أن هذا المسكين لم يكن هنا أو هناك..؟!
    .. سريعاً ماتناسى الجميع أخبار (هنداوي) و سر اختفائه , و انشغلوا في السعي وراء لقمة عيش تسد أفواه أولادهم الجائعة ؛ باستثناء طبعاً أولاد (هنداوي)(مصراوي) و(عرباوي) و إبنته (سوريا) الذين أخذوا يبحثون جادين عن أبيهم و عائلهم الوحيد . فسألوا عنه في المستشفيات و أقسام الشرطة ؛ و كل القرى المجاورة إلا أنهم لم يجدوا له أي أثر و كأن الآرض انشقت و ابتلعته..!!
    ..حتى أنهم علقوا صورته و هو يرتدي الجبة و القفطان , و يربط رأسه بالمنديل (أبو أويه) في كل المساجد وعلى الجدران , و أعمدة الأناره . فظن بعض السذج ؛ الذين لا يعرفون القراءة من أهل القرية أن (هنداوي) قد رشح نفسه في الإنتخابات امام كبير البلد الجديد (كمال باشا البنهاوي) و أخذو يضربون كفاً بكف..!!
    ...أما (هنداوي) فلا يتذكر ماذا حدث له في ذلك اليوم . فآخر ما وعاه أنه كان يسير في طرقات القرية متوجهاً إلى حقله كعادته عند شروق الشمس . و فجأةً تلقى ضربة على أم رأسه جعلته يرى النجوم في عز الظهر؛ أو ربما كانت تلك النجوم على كتف أحدهم..؟!
    ثم أفاق بعدها فوجد نفسه ملقى على وجهه في غرفة الأسمنتية سيئة التهوية حيث رائحة العفن و الرطوبة مستشرية؛ أو ربما كانت رائحة أشياء أخرى اكتشفها فيما بعد..؟!
    صرخ (هنداوي) و أخذ يدق على الباب الحديدي الصدئ :
    - ياأخونا ياللي هنا..!! ياجاي ياهو..حد يعبرنا ..!! و يفهمني أنا ايه اللي جابني هنا..؟!!
    فلم يجبه أحد البتة . حتى قرصه الجوع و استبد به العطش , و ضربه اليأس و تملكه الملل . فأخذ يستصرخهم بصوت عال:
    - يا هلاله ياللي هنا.. يا مسلمين يا موحدين ..!! حد يشوفلنا لقمه .. ولا شربة ميه..أنا مادقتش الزاد من صبحية ربنا..؟!
    طال به الإنتظار , و أحس بأن ذاك المغص لم يعد من الجوع و فقط ..!! فناداهم مستجيراً ولما يأبه به ثانية أحد . فأختار ركنا قصياً و أفرغ فيه همومه. عندها عرف أنه لم يكن أول من اكتشف ذلك الملجأ..!!
    أخذ (هنداوي) يحدث نفسه قائلاً:
    - الله تفتكر أنت فين ياد يا هنداوي..؟! ده لا هوا دوار العمده ..ولا سجن النقطة ..ولا حتى أودة الكرار في سراية فرحات باشا..!! أنت بينك اتخطفت زي الناس بتوع العراق..؟!
    ثم أستطرد قائلاً:
    - طب اللي خطفونى هيعملوا بيا ايه..؟! دانا لا حيلتي سحتوت ولا جنيه..!! دا حتى الجاموسه اللي حيلتي.. خدوها مني ..؟!
    ثم نظر حوله متلفتاً في خوف قائلا:
    - خدوها ولاد الحلال ..ربنا يسامحهم..!!
    فُـُتح الباب فجأه ,و دخل رجل يرتدى ملابس مدنية . جذبه من ملابسه , و قال له بلهجة أمره:
    - تعالى كلم ساعدة الباشا..!!
    و أردف ذلك بصفعة على قفاه. فظن عندها (هنداوي) بأن هذا أحد بلطجية (فرحات باشا البنهاوي) ففرح . لكنه سريعا ما خاب توقعه عندما وجد نفسه في أحد المكاتب التي يبدو عليها أنها حكوميه . و وجد هناك شاباً في العشرينات من سن أصغر أولاده يجلس على أحد المقاعد الجلدية الدواره , مولياً إليه ظهره , و ممسكا بيده مضرباً للذباب . وسأله قائلاً :
    - انت أسمك إيه ياله..؟!
    أجابه (هنداوي) في سرعة:
    - محسوبك هنداوي صابر على البلاوي..
    فالتفت إليه الضابط غاضباً , و صرخ فيه :
    - انت هتستعبط من أولها.. و هتبتدي تلبخ في الكلام..؟!
    ارتجف جسد (هنداوي) و قال مستعطفاً :
    - ليه بس يا بيه..انا أسمي هنداوي و أبويا صابر ..و جدي علي البلاوي..
    فنظر الضابط إلى الأوراق في الملف الموضوع على المكتب امامه . فتيقن من صحة كلامه فسأله بضيق:
    - أنت عايز تقلب نظام الحكم ليه ياد يا هنداوي..؟!
    أسقط فى يد (هنداوي) و أرتجفت أوصاله , و تحشرجت كلماته في حلقه , و قال دهشاً :
    - أنا ياباشا..؟! أقلب ميييين ..؟! نظام إيه..؟! الحححكم..!!!
    قاطعة ذاك الشاب قائلاً :
    - أنت هتستهبل زي كل اللي بيجوا هنا ..و هتعملي فيها عبيط ..و ماتعرفش اي حاجه..!!
    أجابه مستعطفا:
    - ياباشا انا ماعرفش أيتها حاجه والله..!! وحتى الجاموسه بتاعتي .. مش عايزها .. !! و أنا مسامح فرحات باشا.. خليه يتهنى بيها..؟!
    صفعة الضابط على وجهة- هنا فقط تأكد لديه الآن أن هذه الصفعة لضابط مدرب , و أنه في تحقيق أو مصيبة حقيقية- و هتف بنفاذ صبر:
    - جاموسة أيه و فرحات مين..؟! أنا بكلمك عن التنظيم السري إللي أنت زعيمه علشان تقلبوا نظام الحكم ..و كل المستندات و التسجيلات موجوده هنا بالصوت و الصوره..دي قضية أمن دوله..؟!
    لطم (هنداوي) على خديه. و سقط على الأرض قائلا:
    - ياسنتك السوده يا هنداوي قضية أيه..؟! أمن دوله..!! دا أنا طول عمري ياباشا ماشي جنب الحيط.. و كافي خيري شري.. و ماليش في السياسه أبداً .. دا أنا حتى بخاف أصلي الجمعة في الجامع .. ليقولو عليه أرهابي..!! و من كتر حبي في مصر .. سميت ابني البكري مصراوي ..و أيام الوحده مع سوريا سميت بنتي الكبيره على أسمها .. ولما جت النكسة سميت بنتي اللي ماتت وكسه.. لكن اهوه ربنا افتكرها و ارتاحت..!! و قعدت في الجيش سبع سنين ..و حاربت مع اللي حاربو ف 73 ..دا حتى من غيظي من اليهود.. خنقت عسكري أسرائيلي بأيديا دول .. حتى عضني في أيدي ..وسايبه لحد دلوقتى علامه.. أهه..!! و لما قالوا ياسلام.. قلت سلام سلام و ماله..؟! مدام هنرجع كل اللي راح.. مع إن اليهود طول عمرهم ملهمش أمان..!! و فضلت كل السنين دي راضي .. و صابر .. و بحمد ربنا .. و ببوس ايدي وش و ضهر ..أني بلاقي لقمه أكولها.. و هدمه ألبسها.. و باب أقفله عليا آخر النهار.. و لحد دلوقتي كل حاجه بتطلبها مني الحكومه.. أقولها آميين..!! دا حتى اليومين دول أنا ماعرفش مين هما الحكام ..؟! أنا ما اعرفش غير فرحات باشا البنهاوي . .و أن كنت زعلته في حاجه أحب على راسه .. و أستسمحه دا هو كبيرنا برضه .ز و العين ماتعلاش ع الحاجب.. و يعنى هيجيلنا حد أحسن منه..؟! على رأي المثل .. جني تعرفه أحسن من جني ماتعرفوش..!! و جارك السو أصبر عليه.. ليرحل.. لتجيله مصيبه تاخده..!!


    انتظرونا في الحلقة الجايه
    إن كان للعمر بقيه

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (3)

    حكـاوي هنــداوي




    (3)



    في أحد الأيام جلس (هنداوي) كعادته ساعة العصاري تحت الشجرة مع( بسنت) الجاموسه؛يرتاحان و يأخذان القيلولة . بعدما تعبا من كثرة اللف و الدوران في الساقية طوال النهار, ثم قرر أن يصنع كوباً من الشاي قائلاً في نفسه:
    - عشان يضبط الدماغ.. و يبتدي يحلى الكلام .
    جمع أعواد الحطب, و أوقد النار. ثم قال موجهاً حديثه لـ (بسنت):
    - يعني إنت فكرك ليه .. كمال بيه ابن فرحات باشا.. اختار يعمل فرحه في عيد الضحية..؟! يمكن علشان الإنتخابات ع الابواب..!! ولا يكنش عشان يفرجها على الناس الغلابه .. و يهيصوا .. و ياكلو لحمه.. يقوموا يدعوله..إن ربنا ينجح مقصده ..و يديله على قد نيته ..و ينصره على أعاديه..!!
    ...نفرت الجاموسه غاضبة,و أرادت النهوض. فاستوقفها (هنداوي) قائلاً :
    - بس..بس خلاص.. متزعليش نفسك .. والله أنا ماكان قصدي أزعلك..!!ماهو اكيد هيدبح دبايح يامه ف الفرح..؟! و هيقيم الأفراح و الليالي الملاح . و هيبقى فرح من بتوع ألف ليله و ليله.... يعني هو هيدفع حاجه من جيب أبوه..؟! ماهو كل كبرات البلد هينقطوه ..وهيقوموا بالواجب.. هو حد فيهم يصجر ما يروحش الفرح .. و يقدم فروض الولاء و الطاعه.. دا كان يروح ورا الشمس..!!
    ...هزت الجاموسه رأسها , و كأنها تتعجب مما يقول , ثم ذامت و كأنها تتوعده. فبان عليه الجد ,و رشف الشاي بتلذذ , ثم رفع حاجبيه قائلاً:
    - أيوه معاكي حق .. برضه الواحد مش مفروض يعك ف الكلام.. دول هما كبرات البلد .. و يخرب بيت اللي يزعلهم .. ولا يجيب سيرتهم بأيوتها كلام..!!
    ثم استطرد قائلا :
    - بس يعني أيه لزوم المصاريف الكتيره دي.. و بعزقة الفلوس على الفاضي.. مش كان أولى بيه.. يديها صدقه للغلابه..أهو يفرح الناس في العيد.. أو يديهم شويه رز .. ولا كيلتين قمح..أهوه أي حاجه تنفع و السلام..!!
    ..و رشف ثانية رشفة كبيرة من الشاي. ثم قال:
    - ولا يكنش هيجيب البتاع ده .. اللي بيقولو عليه جاتووه ..!! حكمن أنا ماليش فيه..!! مابحبوش كده لله ف لله..؟! بيموع نفسي كده .. و بيخليني قرفان..!! رغم إني مدقتوش أبداً..!! ولا يمكن عشان الواحد مش متعود عليه..؟! مع أني بشوفهم بياكلوه يامه ف الأفلام اللي بتيجي ف التلفزيون عند قهوة الواد عبدالعال.. ولا بيجرالهم أيوها حاجه..!!
    ثم ضحك فجأة حتى بانت أسنانه المخلوعة , و قال متعجباً:
    - أنا قاعد بكلمك ف أيه..تلاقيكي ولا فاهمه حاجه..؟!
    .. فهزت الجاموسه رأسها في غضب , و أرادت أن تركض مبتعده , فجذبهام ن الحبل . و قال متودداً إليها :
    - خلاص .. خلاص متتحمقيش كده.. مأنت زي حلاتي .. يعني كنت شفتي الجاتووه فين..؟!
    فجأة سمعا دوي طلقات الرصاص في الهواء. فهمّ (هنداوي) مسرعاً , يجر الجاموسه خلفه. قائلاً :
    - يالـّه بينا يابت يا بسنت .. دا زمان الحفله بدأت..خلينا نلحق ندوق اللحمه..!!
    ثم استدرك معتذراً, وربت على رأسها في حنان:
    - لا مؤاخذه من غير زعل يعني..!!
    .. لكن قابله في الطريق( سعداوي) أحد بلطجية (فرحات باشاالبنهاوي) . فارتعدت فرائصه حينما تذكر الضرب الذي تلقاه في الماضي على يديه , و حاول الابتعاد عن طريقه إلا أنه استوقفه قائلاً بصوته الجهوري:
    - أنت رايح فين .. ياد ياهنداوي..؟!
    تلعثمت الكلمات في فمه , و قال بصوت مبحوح :
    - أنا رايح فرح كمال بيه..؟!
    فابتسم (سعداوي) , و هو ينظر لـ(بسنت) بنهم :
    - ودي أيه اللي ف أيدك دي ياهنداوي .. !!
    حاول (هنداوي) أخفائها بجسده الضئيل حتى لا يراها (سعداوي) قائلاً بتوسل:
    - دي الجاموسه اللي حيلتي ..و بتأكلني أنا و عيالي..!!
    ضحك (سعداوي) و فرك يديه . ثم قال في خبث:
    - ودي جايبها تنقط بيها كمال بيه..؟!
    أسقط في يد (هنداوي) ,حتى كاد يسقط مغشياً عليه , و تحشرج صوته و لم يستطع النطق, فقد سبق السيف العزل , و نفذ سهم القدر.
    ...مد (سعداوي) يديه القويتين , و جذب الحبل من يد (هنداوي) بينما ظل الأخير مستميتاً عليه . فقال في تشف ساخراً:
    - هديه مقبوله منك يا هنداوي.. و عقبال ما نجيلك ف الأفراح..!!
    ثم سار مبتعدا , يجر(بسنت) جراً و يجذبها من عنقها بعنف و قسوة و هي تحاول رفسه و ركله . بينما تهاوى (هنداوي) على الأرض ذاهلاً . و ظل هكذا إلى أن غربت الشمس..!!
    ...فرحت القرية جميعها , و أكلت اللحم ؛ إلا (هنداوي) لم يذق طعمه. بل أخذ يجري في شوارع القرية كالمعتوه. يهتف بأعلى صوته قائلاً:
    - آآآخر الكلام ..هيأخدونالحم .. و يرمونا عضام..!!
    - آآآخر الكلام ..هيأخدونا لحم .. و يرمونا عضام.. !!




    يتبع

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة فوزي سليم بيترو مشاهدة المشاركة
    [align=center]
    المبدع الجميل دكتور أشرف محمد كمال
    تصفيق حاد . من أروع ما قرأت . ولهجة عامية قريبة للقلب
    وعم هنداوي ، لسانه اتهرى من كتر ما قال وعاد .
    يا هلترى ، في حد سمعه ؟ أو في حد ممكن في يوم يسمعه ؟
    وحتى لو سمعوه ، فكرك حيقولوا " كفاية " و " لازم " نعمل تغيير
    في البلد . وآه يا بلد .

    كل الشكر لك
    أمتعتنا وأحزنتنا
    فوزي بيترو

    [/align]
    أخي العزيز فوزي بيترو
    أعتقد أن لغة الشعوب عالمية ككرة القدم يفهمها الجميع
    لكن نبض الشعوب دائماً ما يقابله طرش الحكام والحكومات
    لكن هذا دورنا أن ننقد على الأقل بألستنا وألا نكتفي بأضعف الإيمان
    عسى أن يولي الله علينا خيرانا ويأت زمان تنصلح فيه احوالنا
    دمت بود صديقي ودام تواصلنا
    وبانتظار سماع أراءك السديدة فى باق السلسلة وتفاعلك الجميل

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة فايزشناني مشاهدة المشاركة
    و اليهود مش أحنا أدنالهم قبل كده علقه مكلهاش حمار ف مطلع..؟! أمال طالعين فيها ليه اليومين دول..؟! و مافيش حد عارف يكلمهم..و العالم كله بيبوس أيديهم..عشان يراضيهم..و هما راسهم و ألف بلغه.. ماهم طالعين من فلسطين.. يعنى البيت بيت أبونا و الغرب بيطردونا.. هما يقربوا لفرحات باشا البنهاوي.. ولا أيه يا بيه..؟!

    ياراجل ايه الهنداوي ده
    ده مثقف عالآخر وبيعرف كل حاجة بس مستهبل شوية

    د. أشرف
    هندواي هذا تكلم بلسان الملايين
    والحكاوي اللي قالها حاصلة معانا في كل بلد عربي
    بتعرف.... أنا كده بطمن اني زي هنداوي ده مش ناسيين حاجة
    ونفسهم يعملوا حاجة ..... بس يمكن ما جاش وقتها لسا
    زي النار تحت الرماد
    سنتابع معك حكاوي هنداوي أكيد...............أكيد
    وكل عام وأنت بألف خير
    سلم لي على بلدياتك هندواي
    أخي الغالي فايز شناني تحية لك ولكل أهل سوريه الحبيبة
    وأهل فلسطين الأبية ولكافة الشعوب العربية وكل عام وأنتم بخير
    لا تأسفن على غدر الزمان لطالما...رقصت على جثث الأسود كلاب
    لا تحسبن برقصها تعلو على أسيادها...تبقى الأسود أسودا والكلاب كلاب

    وسأبلغ سلامك لهنداوي فى محبسه الدائم بجوه انتو نامو حيث يقضي فترة النقاهة الشتوية
    وأشكرك على متابعتك وقراءتك الواعية وبالمناسبه توقيعك أعجبني جداً
    دمت بود أخي ودام تواصلنا


    اترك تعليق:


  • فوزي سليم بيترو
    رد
    [align=center]
    المبدع الجميل دكتور أشرف محمد كمال
    تصفيق حاد . من أروع ما قرأت . ولهجة عامية قريبة للقلب
    وعم هنداوي ، لسانه اتهرى من كتر ما قال وعاد .
    يا هلترى ، في حد سمعه ؟ أو في حد ممكن في يوم يسمعه ؟
    وحتى لو سمعوه ، فكرك حيقولوا " كفاية " و " لازم " نعمل تغيير
    في البلد . وآه يا بلد .

    كل الشكر لك
    أمتعتنا وأحزنتنا
    فوزي بيترو

    [/align]

    اترك تعليق:


  • فايزشناني
    رد
    و اليهود مش أحنا أدنالهم قبل كده علقه مكلهاش حمار ف مطلع..؟! أمال طالعين فيها ليه اليومين دول..؟! و مافيش حد عارف يكلمهم..و العالم كله بيبوس أيديهم..عشان يراضيهم..و هما راسهم و ألف بلغه.. ماهم طالعين من فلسطين.. يعنى البيت بيت أبونا و الغرب بيطردونا.. هما يقربوا لفرحات باشا البنهاوي.. ولا أيه يا بيه..؟!

    ياراجل ايه الهنداوي ده
    ده مثقف عالآخر وبيعرف كل حاجة بس مستهبل شوية

    د. أشرف
    هندواي هذا تكلم بلسان الملايين
    والحكاوي اللي قالها حاصلة معانا في كل بلد عربي
    بتعرف.... أنا كده بطمن اني زي هنداوي ده مش ناسيين حاجة
    ونفسهم يعملوا حاجة ..... بس يمكن ما جاش وقتها لسا
    زي النار تحت الرماد
    سنتابع معك حكاوي هنداوي أكيد...............أكيد
    وكل عام وأنت بألف خير
    سلم لي على بلدياتك هندواي

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (2)

    حكــاوي هنــداوي



    (2)


    تبدل الحال مع أخينا (هنداوي ) منذ ذلك اليوم الذي نُشر فيه حديثه مع مراسلي الصحف في أحد جرائد المعارضة ؛ التي تأتي عند (أبو اسماعين) البقال. و قرأه بعض المثقفين من أبناء القرية , و أشادو به..!!
    لكن (هنداوي) افتضح امره ؛على الرغم من عدم ذكر أسمه في المقال ؛ كما سبق واتفق معهم ؛ ظناً منه أنه سيأمن شر بلطجية الباشا (فرحات البنهاوي) و لن يقع في قبضة أيدي و أرجل وعصي الخفراء التابعين للعمدة زوج بنت فرحات باشا البنهاوي..!!
    و التف حوله العامة , فشعر كما لو أنه من المناضلين الوطنين , و من محرري البلاد من الإستعمار و تقمص دور الثوار الكبار. و أصبح يتحدث - بادئ الأمر في الخفاء- بكل شىء وعن أى شىء في جلسته اليومية ساعة العصاري على المصطبة القبلية في داره الطينية حتى أنه ذات يوما هتف قائلاً :
    - الإستقلال التام أو الموت الزوءام ..!!
    ...على الرغم من أنه لا يعرف ماذا يعنيه الزوءام..؟! إلى أن تناقلت أخباره عن طريق الجواسيس و المخبرين . و تم اعتقاله . و قام بلطجية فرحات باشا و الخفراء بسحله و ضربه بالشوم على رأسه حتى أصيب بالتربنة إلا أنه لم يتوقف عن الكلام حتى في الملأ . و ظن الناس أنه أصيب بلوثة عقلية. و يأس منه العمده و أعوان فرحات باشا بعد اعتقاله العديد من المرات , فتركوه لحال سبيله. بعدما اشاعوا عنه أنه أصبح من مجاذيب القرية. و لم يعد أحد يلقى لحديثه بال. إلا القلة القليلة الذين ضاق بهم الحال..!!
    .. دعونا نذهب الآن ,و نتنصت على (هنداوي) وهو جالس في الإستراحة على المصطبة ساعة العصاري - و بعض الأهالي - يتحدث بصراحة:
    - يأخونا أحنا لازم نعمل حاجه .. هنفضل ساكتين لأمتى..؟! لحد ما الدور ييجي علينا..!! والدوده تأكل أراضينا.. و تخرب بيوتنا.. أحنا لازم نقاوم الدوده في كل حته..!!
    قاطعه أحد الفلاحين النبهاء , و سأله بصوت عال:
    - أنت بتخرف بتقول أيه يا هنداوي..؟! دودة أيه ..و هبل أيه ..؟! هو أحنا حتى فكرنا نزرع قطن خالص..!! ما الدوده كلته من زمان ..و بقالنا سنين يامه عايشين في خراب..!!
    تأفف (هنداوي) و نظر إليه بإزدراء , و قال له بنفاذ صبر:
    - أسكت ياد يا عوضين ..ماهو اللي ما يعرفش يقول عدس..!! ياد ماهو كله منفد على بعضه.. ماهما إللي عايزنّا نعيش دايماً محتاجين .. و مادين لهم أدينا الأتنين ..هما نفسهم إللي جابو لنا الدوده.. وإللي بتعمله الدوده في أراضينا ..بيعملوه هما فينا..؟!
    و ضربه على رأسه زاجراً , ثم أردف قائلاً:
    - يا واد أفهم بقه .. و متجبلناش مصيبه ..و تخلينا نعك فى الكلام..!!
    ... بان على (عوضين) الجد , و أخذ يحك رأسه ؛ و إن لم يظهر على وجه أي من ملامح الفهم ..!! فاستطرد (هنداوي) قائلاً:
    - المهم يا أخونا نرجع لمرجعونا..أحنا لازم يكون لنا صوت ..و نخلي كبرات البلد يسمعولنا.. و نطالب بحقوقنا .. و حقوق عيالنا..!!
    ...أصوات همهمة , و تساؤل من الجموع القليلة..!! فأشار إليهم (هنداوي) بيديه مهدئأ .ثم قال مفسراً:
    - أحنا لازم نطالب بصرف التقاوي والكيماوي من الجمعية..لكن بلاش المبيد خليه لهم..!! كمني سمعت طراطيش كلام .. أنه مستورد من عند اليهود .. الله يخرب بيتهم فى كل زمان ومكان.. دول أولاد ملاعين ..أكيد مدبرين لنا مغرز متين.. ولا حاطين لنا فيه إشعاع..علشان يجيبلنا المرض والعياذ بالله.
    ...علت أصوات الفلاحين بالإستعاذه من الشيطان الرجيم , و قال بعضهم:
    - يا سابل الستر يارب..ألطف بينا يا لطيف!!
    ثم وقف أحد الفلاحين الجالسين على الأرض , و سأل:
    - طب ما نطلب من فرحات باشا يكلم لنا الوزير يجبلنا رش نضيف..!!
    ضحك (هنداوي) كثيراً حتى كاد يسقط على الأرض من كثرة الغلب , و بانت أسنانه المخلوعة – من أثر الضرب الذي تلاقاه في السابق على أيدي بلطجية (فرحات باشا) و خفراء العمدة- , ثم قال بعد أن زالت عنه النوبة:
    - أهييييه..!! أنت بينك مش في الدنيادي .. ولا بينك مش من النحيادي..أنت اتهبشت في مخك ياد ياسماعين..؟! يعني أنت مش عارف مين إللي بيستورد المبيد من اليهود..؟! و بعدين هوا فين فرحات باشا ده .. هوه حد فينا شافه من سنين..!! و كمان سمعت طراطيش كلام من التلفزيون بتاع قهوة الحاج عبد العال.. إن الإنتخابات خلاص على الأبواب .. وأكيد هوه مشغول في ترتيبها مع الكبار..!!
    قاطعه أحدهم مرة أخرى قائلاً:
    - لكن أنا سمعت من الواد علوان البواب بتاع سراية الباشا فرحات ..أن كمال بيه أبنه ..هوه إللى هينزل فالإنتخابات السنادي .. حكمن فرحات باشا صحته ماعدتش مساعداه..أصله ماعدش بيسمع كويس.. ولسانه تقل .. و فيه ناس شافوه في التلفزيون ماعدش حتى بيقدر يرفع ايده في المجلس.. بيقولو أنه عنده شلل و العياذ بالله..!!
    ..أسقط فى يد (هنداوي) و ذم شفتيه ,ثم رفع حاجبيه فى استغراب , و قال في الحال:
    - الكلام ده بجد ياد يا حسنين..؟!
    ..ابتسم( حسنين) بفخر عند سماع أسمه, لكنه نظر حوله في خوف . وهز رأسه مجيباً بإيماءه. فمصمص (هنداوي) شفتيه , و قال بنبرة يائسة:
    - ما أسخم من سيدي إلا إبن سيدي..!! ياعني الإبن هيطلع من جلبية أبوه..؟!
    ..ثم استطرد قائلاً في أسى:
    - ربنا يصبر أصحاب البلاوي .. و يجعله عامر



    إلى اللقاء فى الحلقة القادمة


    من حكاوى هنداوى


    إن شاء الله..وربنا يستر

    اترك تعليق:


  • (سلسلة) حكـاوي هنــداوي

    ( المقدمـة )


    السلطة في خدمة الشعب ..و لم تكن يوماً أداةً للقهر..و الديمقراطية الحقة هي أن يُحكم الشعب بالشعب ..وللشعب..لا لمصلحة الفرد..أو فئة معينة..!! و ربما هذا ماجعلنا نرفض الملكية و نظام الطبقية..و هذا أيضاً ما جعلنا نثور على الظلم والطغيان ..والفساد و استعباد العباد.

    فما يحدث الآن في هذا الزمان نوع آخر من الاستبداد و الاستغلال..و الاستخفاف بعقول الناس..نوع آخر من التعميه و البلطجة..و فرض الرأي بالقوة..و بالمال ..و بالاحتيال في الكثير من الأحيان..!!


    (1)


    .. إليكم قصة الفلاح الفصيح (هنداوي) عندما سأله أحدهم عن أبن بلدته (فرحات البنهاوي) فأجاب قائلاً :
    - إهيييه..!!بقى أنتم ما تعرفوش فرحات باشا البنهاوي..؟!!ماسمعتوش أبداً عنه..؟!!أنتم مش من النحيادي..؟!!باينكم مش م النحيادي..!!عشان كده منتوش عارفين فرحات باشا.
    واستطرد قائلاً - دون أن يسأله أحد- :
    - دا عين أعيان بلدنا..لأ مركزنا..!! دا عضو مجلس الشعب عن الدايره بتاعتنا ..بقاله ييجي خمس ست مرات..
    - ........................................؟!
    - لا لا..!!راجل البر والتقوى أيه..؟!إنتم باينكم فاكرينها زي الأفلام..!!هوا مش محتاج لكل ده..!!و لا يحتاج لدعايه للإنتخابات .. و لا لمؤتمرات خالص..!! دا كمان مش محتاج لنا .. ولا لأصواتنا..!! ماهي رايحاله ريحاله..!! دا كمان أصوات جدودنا ..و جدود جدودنا ..إللي ماتوا و شبعوا موت ..و أسماء عيالنا إللي لسه متفطموش كمان ريحاله ..!! المهم إن الكشوف تتملي أسماء..علشان المظاريف تتملي بالأوراق..و أوراق بنكتوت كمان..!! بعدين الأوراق تتملي بمعرفتهم هما.. ولا يبهدلونا أحنا في الحر ولا المشاوير..!!
    -..........................؟!
    - مين همه..؟ إهييه..طبعاً أصل أنتم مش من هنا..!!دول الباشا المأمور ..والبيه الضابط .. وسعادة المستشار و العمده ..و الغفره.. و الفتوات بتوع البنهاوي باشا..!!
    - .........................!!
    - لا.. لا..أنا قصدي فرحات البنهاوي باشا..لأ أبوه عم مصطفى البنهاوي ماكنش باشا ولا حاجه.. دا كان الله يرحمه لا مؤاخذه.. كلاف مواشى في الزريبه بتاعة العمده إللي فات..
    -.................................................؟
    آآآآآآه ..سألتني أمال أبنه جاب الفلوس دى كلها منين..!! ماهو أصل فرحات باشا ده كان حرامي مواشي.. يهجم على أيوها زريبه في عز الضهر.. ولا حدش يقدر يقوله تلت التلاته كام..!! ههه مع أنها سهله و مش محتاجه حساب..أي و الله..لكن الكل كان بيخاف منه..حكمن هوا كان جته..لأ متبصلوش دلوقتي لما كبر وعجّز..أيام لما كان شباب كان طول بعرض..و أيده دي تقصل تلاته زي حضراتكو كده.. و لا مؤاخذه..أصلكم سفيفين شويه..لأ الحقيقه خالص..الصراحه حلوه..!! المهم مطولش عليكم ..كان بيمسك أجدعها نفر في البلد ما يسبهوش إلا متكوم على الأرض.. مافيهوش حته سليمه ..دا إذا مطلعش روحه..!! إنما الحق يتقال ..أنه راجل طيب..ماهو الكدب خيبه..!! أي واحد يقصده في شكله .. ولا تار بايت أو حاجه مسروقه .. مكنش يتأخر عنه..و بعدين يبقى يأخد الحلاوه..
    -...............................................؟!
    - لا ما البوليس موجود و كل حاجه..و اتقبض عليه يامه.. و هوا صغير..لكن مكنش حد يقدر يشهد عليه..و كان بيتحبس له يوم ولا اتنين ..بالكتير أوي شهر ..و يطلع لنا تاني..فمين عبيط إبن عبيطه..هيروح يشهد عليه..؟!!ولا يكنش مجنون يعني..!! بعدين هوا فضل لحد ما اتصاحب على البشوات الظباط ..و بقم سمن على عسل أبيض ..و بقه يروح يسهر معاهم ..و ياخد معاه حاجات لزوم السهره..!!
    - .............................؟
    - لا يأخي و العياذ بالله.. مخدرات ..!!هيا حصلت .. هو ماكنش بياخد غير شوية حشيش أو بانجو.. و بعدين هما كان ناقصهم حاجه..؟! ما كل حاجه كانت تحت إيديهم.. نصها يتقيد في الدفاتر.. و النص التاني يمزجوا بيه نفسهم.. و بعديد لما يحبوا يبينوا الهمه في الشغل..يلموا شوية العيال إللي بيبيعو الصنف على ناصية الشوارع.. يقعدولهم سنه ولا اتنين في السجن .. على الأقل يكونو ضمنوا أكله ونومه..و بعدين يطلعوا تاني أشد م الأول..و يكون طلع ألف غيرهم..!! ياعم أحنا مالنا ..خلينا في موضوعنا..ماتخلناش نعك في الكلام..!!
    - ..........................؟!
    - بصمات أيه..و فيش أيه إللي أنت جي تقول عليه..؟!!أنت عارف العسكري بتاع الفيش بيقبض أد أيه..؟! أنت أديله بس خمسه جنيه ..يحط بصمته هوا مكانك..بدل ماتتعك أيدك بلك..و متتطلعش إلا بالجاز..!!
    - .............................................؟!
    - صفيحة سوابق أيه يا بيه..!!هوا حد فاكر هوا أكل امبارح أيه..؟! دى حاجات بقالها ياما..و الورق كلته الفيران من زمان..و بعدين دا كان ف الأول ..و بعد كده ماعدش فرحات باشا بيعمل حاجه بأيده..راح استورد شوية فتوات مانعرفش جابهم منين...؟!هوا بس يشاور .. و هما إللي بيقوموا بالشغل كله..!!لحد ما بقى هوا الكل فى الكل في النحيادي..والنواحي إللي حواليها..
    -.....................................؟
    - ماتعرفش أيه يا بيه إللي طلع في دماغه حكاية الانتخابات دي..؟! مع أنه مكنش ناقصه حاجه..و الشغل كان ماشى تمام ..و عال العال..و كل سنه بيشتري في أراضي ..طبعاً مش من هنا..!! لأن الأراضي إللي هنا هوا خدها كده عيني عينك بوضع اليد.. لكن من النواحي إللي جنبنا ..و ولاده في أحسن الوظايف..إللي وكيل نيابه.. و اللي ظابط.. و اللي دكتور.. و اللي مهندس.. و إللي متجوزه أبن البيه المأمور..و اللي متجوزه العمده الجديد.. يعني بقه مناسب الحكومه..و الحكومه مبسوطه منه آخر انبساط.. لأن محدش بيقدر يفتح بقه و يقول بم..!! و هيا عايزه أيه أكتر من كده..؟!و بعدين هوا مبيزعلهاش في أيوها حاجه.. و بيوافق على كل حاجه.. و مؤدب أخر أدب ..عمرنا مسمعناله صوت في المجلس..!!مش زي الشويه المعارضين الله يخرب بيتهم ..كل شويه واقفين يزعقوا..مش مخليين حد من زمايلهم .. يرتاح شويه من دوشة العيال ..و أم العيال و ينام..!! أهو كل واحد فيه من بلاويه إللي مكفيه..
    ثم نظر لهم فجأة بإزدراء ,و قد احتقن وجهة , و نفرت العروق على جانبي رقبته . و صرخ فيهم مستنكراً:
    - و بعدين بقه ياأستاذ أنت و هوه..؟! أنتم بتخلوني ألبخ في الكلام شويه.. و دا مش حلو.. إننا نعيب في الناس الكمل دول.. دولهما كبرات البلد.. هما و الوزرا .. و البشوات الظباط .. و المحافظين .. و لعيبة الكوره.. و الممثلين .. و الرقصات..!! بصراحه دول ناس ذوق ذوق .. ميتخيروش عن حضراتكم..أي و الله..!!
    - ......................................؟!
    -أنتم لسه عايزين مني أيه بقه.. يأخوانا..؟! خلوني أروح أجري بقه على أكل عيشي.. يعني لا مؤاخذه كده .. هتنفعونى يعني .. ولا هتنفعوني..؟!
    - ...............................................
    - الإنتخابات إللي فاتت..؟! والله يابيه .. معرفنا إن كان فيه انتخابات .. إلا لما سمعنا ضرب نار كتير في البلد.. و طبعاً ماحدش فينا اتصجر يطلع بره بيته.. قلنا جايز فيه عيلتين بيصفوا الخلافات إللي بينهم..!! و لما لقينا الموضوع طول ..و فيه زغاريت نسوان.. قلنا جايز فيه فرح في بيت العمده ولا حاجه..!! بعدها بيومين عرفنا إن البنهاوي باشا نجح في الإنتخابات.. لخامس مره ورا بعض.. قمنا كلنا فرحنا إن ربنا نجاه و نصره على إللي عداه ..مع إن مكنش فيه حد من البلد نازل قصاده.. طب و كان لزومها أيه بقى الانتخابات .. و المصاريف ع الفاضي..!! مش أحنا كنا أولى بالفلوس دي..؟!ولا أيه يا حضرات..؟!
    -..................................؟!
    - لأ..مافيش حاجة زي دي حصلت عندنا ..و الحمد لله..لكن طراطيش كلام سمعناه عن الدايره إللي جنبنا..!! لما فيه واحد تاني من الناس إللي بالك فيهم.. دول إللي دقنهم طويله و مدلدله.. كان مرشح نفسه ضد كبير البلد..و قامت عركه مبعدهاش عركه.. و الدم كان فيها للركب.. و الصناديق أنحرقت ..و أترمت في الترعه.. و عادوا الانتخابات من تاني..!! أنما و الحق يا بيه .. ف المره التانيه.. ماحدش سمعلهم صوت..و الأمن كان مستبد و الحمد لله..!!
    وفجأة نظر إليهم متعجباً , و كأنه يراهم لأول مره و سألهم:
    - إنما أنتم مين..؟! و بتسألوا كل الأسئلة دي ليه..؟!
    -................................................
    - آآآآآآآآه قلتلي بقه..!! أنتوا بتوع الجرانين إللي بتيجي عند الواد أسماعين البقال.. و بيعملها قراطيس لب و فول للعيال..!!و النبي يابيه تكلمولنا ريسكوا.. يبطل يجيب الحبر المضروب بتاعكم ده ..علشان بيهبب هدوم العيال و بيطلع كده في الأيدين عمال على بطال.. و بيتبت فيها و ما بيطلعش منها ..ولا بالطبل البلدي ..!!
    - .............................................؟
    - أحنا ما بنعرفش أيوتها أخبار ..إلا من إللي بيجيبوه لنا في الراديو و التلفزيون بتاع الحج عب عال..إللي دايما بيفتحه لنا على خطاب الريس في عيد العمال..و الناس كلها تسقف عشان المنحه.. مع إننا ماحنش عمال..ولا بينوبنا منها سحتوت ولا ريال.. و سمعنا طراطيش كلام أنها اتلغت كمان..!!طب ليه يا بيه..؟!ماهي كانت بتفرج ع الموظفين الغلابه..و أكيد كانوا هيفرجوها علينا أحنا كمان..!!
    -......................................
    - والناس الأمريكان مالنا بيهم..؟! دول ناس ملهمش أمان ..ممكن في أي لحظه يبيعونا زي الخرفان..و يخدونا لحم و يرمونا عضام..و الناس بتوع الشيشان .. متشفولهم حل و تحوشوا عنهم الروس ولاد المجوس دول..!!ولا يعنى الحكايه عافيه ولا هيا عافيه..؟! و اليهود مش أحنا أدنالهم قبل كده علقه مكلهاش حمار ف مطلع..؟! أمال طالعين فيها ليه اليومين دول..؟! و مافيش حد عارف يكلمهم..و العالم كله بيبوس أيديهم..عشان يراضيهم..و هما راسهم و ألف بلغه.. ماهم طالعين من فلسطين.. يعنى البيت بيت أبونا و الغرب بيطردونا.. هما يقربوا لفرحات باشا البنهاوي.. ولا أيه يا بيه..؟!
    -.........................؟
    - أنا محسوبك هنداوي.. و صابر على البلاوي.. ربنا يعافينا و يعافيك ..و الكل كليله..
    -....................
    - أنت بتكتب أيه..؟!طب أنا أسمي مكتوب..؟!
    -...!!
    - طيب..!!


    يتبع

    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 14-11-2010, 16:38.
يعمل...
X