```html id="7r1mda"

🔍 البحث المتقدم في الملتقى

⚙ خيارات البحث المتقدمة

البحث يتم عبر Google داخل المنتدى

```

(سلسلة) حكـاوي هنــداوي

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة فوزي سليم بيترو مشاهدة المشاركة
    [align=center]
    يا دكتور أشرف
    لا تغيب علينا كثير ، نحن بانتظار تكملة الحدوتة
    من غير مجاملة . أنا أقرأ فن راقِ من ناحية المضمون والشكل

    مودتي
    فوزي بيترو
    [/align]
    أنت فينك يا راجل من زمان واحشني .. ماشفتك من أيام اللغز ..؟!
    أشكرك على حضورك البهي و مجاملتك الرقيقة
    وعشان خاطرك هننزل بالحلقة ال11 حالاً
    ربنا يديم الود أخي فوزي

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة مصطفى بونيف مشاهدة المشاركة
    أخي العزيز الدكتور أشرف
    أعتذر في البداية لأانني لم أقرأ الموضوع إلا اليوم فقط ووجدت فيها كوميديا عالية تستحق التقدير، والإفيهات الموجودة في النص تنم عن سيناريست كوميديا عالي الطراز.

    ولك مني أحلى تثبيت
    أخي الحبيب القدير مصطفي بونيف
    أشكرك على هذا التشريف و تلك الحفاوة و ذاك الكرم الذين قابلتني بهما
    وصدقني كلنا في الهوا سوا , وكل منا يقاتل بطريقته عسى أن يتحقق بيوم حلمنا الواحد
    دمت بود و يدوم العز

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة اسماعيل الناطور مشاهدة المشاركة
    أعتقد أن هنداوي أصابته إنفلونزا صراصير السجون ....
    الله يستر ويفوق بدري من الهلوسة
    وفعلا يجد نفسه محسوب على القاعدة بإحدى وثائق إبن ويلي يا ويلي المزورة
    أستاذي الغالي أسماعيل الناطور
    حتي صراصير المجارير هربت من ذاك المكان الحقير
    وبعدين أنت عارف كيلو الصراصير بكام دلوقت في الصين..!!
    انتظر التتمة لتعرف حقيقة ماحدث لهنداوي
    أوعي تروح في أى حته

    اترك تعليق:


  • فوزي سليم بيترو
    رد
    [align=center]
    يا دكتور أشرف
    لا تغيب علينا كثير ، نحن بانتظار تكملة الحدوتة
    من غير مجاملة . أنا أقرأ فن راقِ من ناحية المضمون والشكل

    مودتي
    فوزي بيترو
    [/align]

    اترك تعليق:


  • مصطفى بونيف
    رد
    أخي العزيز الدكتور أشرف
    أعتذر في البداية لأانني لم أقرأ الموضوع إلا اليوم فقط ووجدت فيها كوميديا عالية تستحق التقدير، والإفيهات الموجودة في النص تنم عن سيناريست كوميديا عالي الطراز.

    ولك مني أحلى تثبيت

    اترك تعليق:


  • اسماعيل الناطور
    رد
    أعتقد أن هنداوي أصابته إنفلونزا صراصير السجون ....
    الله يستر ويفوق بدري من الهلوسة
    وفعلا يجد نفسه محسوب على القاعدة بإحدى وثائق إبن ويلي يا ويلي المزورة

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (10)

    حكـاوي هنـداوي



    (10)



    .. فوجئ (هنداوي) ذات يوم بإستدعائه في مكتب المأمور بلا سابق إنذار . و هناك وجد ضابطاً يرتدي بدلة عسكريه كاملة , و يضع سيفين متقاطعين على كتفية ؛ الذي انتفض بدوره حين رآه ؛ وهب واقفاً مرحباً :
    - اتفضل يا هنداوي بيه..!! أحنا و الله متأسفين خالص.. على الخطأ إللي حصل معاك.. و هنصلحه حالاً..؟!
    أندهش (هنداوي) و سأله متعجباً:
    - أنا بيه..!! دا أنت اللي باشا ابن باشا ..و أولادك كمان بشوات.. دا أنت بقك بينقط سكر..!! خطأ أيه يا باشا..؟! هو أنتو بتغلطوا أبداً.. دا أنتم عدتكم العيبه و قزحت.. و إحنا الغلط راكبنا من فوقنا لتحتنا..!! هيه برضة العين تعلا عن الحاجب..!!
    أشعل الضابط سيجارة لـ (هنداوي) , و قدمها له. لكنه اعتذر قائلأ:
    - منتحرمش ياباشا.. أصل أنا مبشربش سجاير.. أنا بشرب بس شيشة تفاح.. من عند قهوة الحاج عبد العال..
    على الفور ضغط الضابط زراً على مكتبه ؛ فأتى عسكري مهرولاً فى الحال . فهتف الضابط قائلاً:
    - شيشة تفاح.. لهنداوي بيه يا ولد..!!
    غدت دهشة (هنداوي) ذهولاً..!! و ظن أنه في أحدى روايات الف ليلة و ليلة. أو أنه هارون الرشيد..!! فتهاوى على الأرض جالساً القرفصاء . هنا جذع الرجل , و جرى مسرعاً , و أوقفه ثانية قائلاً:
    - لا .. يا هنداوي بيه .. الأرض مش من مقامك .. اتفضل أقعد على الكرسى الجلد ده..!!
    توجس (هنداوي) خيفة ؛ و راودته الظنون . فأخذ يحدث نفسه في سهوم:
    - هوا أيه الموضوع يا هنداوي ..!! ليكون هيعدموك ع الكرسي الكهربا.. و انت مش واخد بالك..؟! ولا هيحطوك على جهاز كشف الكدب..!! و لا مدبرين لك مغرز متين..؟! و هيمضوك إنك أسامة ابن لادن..!!
    قاطع أفكاره الضابط قائلاً:
    - يا هنداوي بيه .. حصل لبس ف الموضوع .. و ماطلعتش أنت المقصود..!! و إللي كان صاحب التسجيلات و الصور .. واحد تاني قبضنا عليه خلاص .. و بنعتذر لك عن كل إللي حصل .. و نتمنى إنك متكنش واخد على خاطرك منا..!!
    كاد أن يغشى على (هنداوي) من وقع الخبر. و قال في غبطة:
    - الحمد لله ياباشا .. إن الحقيقة بانت .. مأنا قلتهم قبل كده.. إن أنا برىء .. و ماليش ف السياسة .. مصدقونيش..!! يالله ربنا يسامحهم..!!
    ثم قال بسره :
    - الله يحرقهم بجاز الملاعين.. أولاد الـ (...)..!!
    استطرد الضابط قائلا:
    - المهم أنا عاوزك تنسى خالص أي حاجه سمعتها .. أو شفتها هنا.. و تبتدي حياتك من جديد.. مواطن صالح بيسمع الكلام .. و ينفذ الأوامر .. زي ماكنت قبل كده تمام..!!
    أجابه (هنداوي) على الفور:
    - تمام يا باشا تمام .. و لو عايزني اقطع كمان الكلام .. زي ماقطعت الخلف.. معنديش مانع..!!
    قاطعة الضابط بإشارة من يده:
    - لا..لا.. احنا عاوزينك تتكلم ..على راحتك.. احنا بلد ديموقراطي .. و عاوزين الشعب يتكلم .. و ينبسط .. إحنا مافيش حاجه خايفين منها..!!
    رفع (هنداوي) حاجبيه , و جحظت عينيه و قال هامساً :
    - إهيييييييه
    استطرد الضابط قائلاً:
    - الدنيا اتغيرت دلوقتي يا هنداوي بيه ف الكام سنه.. إللي قضيتهم هنا.. و ف المستقبل هتبقى أحسن ..و أحسن..!!
    ذهل (هنداوي) و قال في تردد:
    - أنا بس عندي سؤال يابيه.. نفسي تجاوبني عليه..؟!
    أجابه الضابط مبتسماً في ود :
    - اتفضل..!!
    سأله بلهفة:
    - أخبار فرحات باشا إيه..!!
    فضحك قائلاً:
    - يااااه .. أنت لسه فاكر .. دا مات .. و شبع موت..!!
    أُسقط في يد (هنداوي) و قال بأسى بالغ :
    - أكيد إبنه كمال .. هوا إللي مسك مكانه..!!
    أجابه الضابط بحزم:
    - طبعاً... لأ.. !!


    يتبع

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (9)

    حكـاوي هنـداوي



    (9)




    .. وجد (هنداوي) مجموعة من المعتقلين , يلتفون حول رجل تظهر عليه علامات الهيبة و الوقار . يلقبونه بـ (سعادة المستشار) . فأندس وسطهم , ثم اقترب منه قائلاً:
    - هوا سعادتك بحق و حقيق .. مستشار..؟!
    نظر إليه الرجل بأسى . ثم أومأ له برأسه علامة الإيجاب . فأنطلق (هنداوي) كعادته في الكلام بلا سابق إنذار:
    - طب و النبي يا بيه.. تقولهم إن احنا مظلومين .. معملناش حاجه.. !! ولا لنا دعوه بالسياسه .. ولا دياوله..!! دا احنا غلابه.. بنجري ورى لقمة عيشنا..!! يقوموا يجيبونا هنا يحبسونا ..من غير شغله ولا مشغله.. و الله حرام..؟! دا حتى الإيد البطاله نجسه..!! طب احنا ضمنا ع الأقل نومتنا.. و لقمتنا ..لكن الغلابه اللي بره ..يعملوا إيه ف الزمن ده..؟!
    هز الرجل رأسه دلالاة على علمه بطبيعة الحال . و لم ينبث ببنت شفة . فاستطرد (هنداوي) قائلاً:
    - و الله يابيه .. احنا مالينا دعوه بمين هيمسك البلد .. سواءً كان فرحات باشا.. ولا ابنه كمال .. و لا غيرهم..!! دى البلد بلدهم .. و كل حاجه ف إيدهم .. دول طول عمرهم الساده ..و احنا الخدام .. ولا نقدر نقلهم تلت التلاته كام..؟! يقومو كده يأخدونا ف الرجلين .. دا برضه أسمه كلام..!!
    هز الرجل رأسه علامة الرفض. فأردف (هنداوي) قائلاً:
    - و الله يا بيه .. ولا لك عليا حلفان.. أنا مفوض أمري لله من زمان..!! وماشي ف حالي و كافي خيري شري..!! و بزرع ف غيطي.. و قافل عليا باب بيتي .. و براعي بهايمي و عيالي .. و بقول.. أهي عيشه ولا اكتر..؟!
    صمت (هنداوي) قليلاً ؛ كأنه يتذكر شئ ما , أو كأنه يراجع نفسه فيما سيقوله. ثم تلفت حوله , و قال بتردد:
    - جم خدو الغيط عافيه ..؟! و اشتغلت فيه بالأجره.. قلت معلش..!! و كمان خدو البهايم.. وحدا ورا التانيه.. قلت لنا رب أسمه الكريم..!! و حتى العيال خدوهم ع الجيش.. إللي راح البوسنه.. و إللي حارب ف العراق.. و إللي راح الصومال.. مقلتش حاجه..!! ما إحنا حاربنا ف اليمن .. و قعدت ف الجيش سبع سنين.. أهو كله فدا مصر.. و زكا عن عافيتنا..!! حتى العافية راحت .. و المرض ركبنا..!! قلنا نصبر.. الصبر حلو ..عشان آخرتنا..!! آخرتها يطلعونا خونه .. و جواسيس على بلدنا ..و نبقى ملعونين ف كل كتاب..؟!
    تأثر الرجل كثيراً ؛ حتى كادت الدموع تسقط من عينيه . فأخفى وجه بيديه. فاستطرد (هنداوي) دون أن يلتفت إليه:
    - يا باشا ماتكلم لنا حد من الكبرات أصحابك .. يشوف لنا صرفه ف المصيبه السوده.. إللي ملبسنها لنا دية..؟! و توبه من دي النوبه.. إن عدت أفتح بقّي تاني .. و إن فتحته.. يبقو يقصو لساني..!!
    فجأة نظر للرجل باندهاش . و كأنه يراه لأول مره ’ ثم سأله:
    - إلا أنت مبتنطقش ليه يابيه..؟! و لابس كده زيّنا ليه..؟!
    فلما فطن (هنداوي) للإجابة بذكائه المعهود . ابتسم قائلاً:
    - على رأيك.. دا الهم طايلني .. و طايلك..!! حقيقي ياولاد.. الشكوه لغير الله مذله ..!!


    يتبع
    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 16-12-2010, 04:15.

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة اسماعيل الناطور مشاهدة المشاركة
    أقرأ لأول مرة
    وهذا تقصير لا أغفر لنفسي عليه
    لكن للأسف العتب على التعميم الذي لا نراه إلا في حالات خاصة
    مجرد تواجدك في متصفحي المتواضع شرف كبير لي سيدي
    والتقصير مني لأني لم أرض ذائقتك مسبقاً وسأسع جاهداً أن انال هذا الشرف
    بانتظارك دوماً لك خالص تقديري وعرفاني
    دمت بود ودام تواصلنا

    اترك تعليق:


  • اسماعيل الناطور
    رد
    أقرأ لأول مرة
    وهذا تقصير لا أغفر لنفسي عليه
    لكن للأسف العتب على التعميم الذي لا نراه إلا في حالات خاصة

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (8)

    حكــاوي هنــداوي




    (8)


    ..لاحظ (هنداوي) أن الأستاذ (علي رضوان) ينأى عن الجميع ؛ يجلس بعيداً عن تجمعات المساجين , لا يتحدث مع أحد ؛ يدخن سيجاره الأمريكية , مترفعاً عن الكل . فـرقّ (هنداوي) لحاله , و اقترب منه متودداً يسأله :
    - إنت واخد جنب لوحدك ليه .. يابيه..؟! دا الوحده وحشه .. و اللمه .. هيا اللى هتكشف الغمه..!! و أدينا بنتكلم .. و نسلي بعض .. أحسن ما الواحد تجيله نقطه..!!
    نظر إليه الرجل باستعلاء . متفحصاً إياه من قمة رأسه إلى أخمص قدميه. و لم يجب عليه
    ؛ لكن (هنداوي) أجابه . متجاهلاً صمته :
    - معاك حق برضو ..هيا الحبسه مش حلوه .. لكن هنعمل إيه..؟! آدي الله .. و آدي حكمته .. لحد ما ربنا يأمر .. و يفك أسرنا..!!
    نظر له الرجل ثانية باندهاش , و قد ظن بـ (هنداوي) الجنون , ثم راودته الظنون أن يكون مدسوساً عليه من قبل الضباط ؛ حتى يكيلوا له التهم , و يجددوا أمر اعتقاله. لكن (هنداوي) لم يعطه كعادته فرصة الإسترسال , و قطع حبل أفكاره . سائلاً:
    - إنما إنت أيه .. اللي جابك هنا يا بيه..؟! إنت برضوا من بتوع كفايه حرام .. ولا من بتوع الإخوان .. ولا من بتوع الصحافة.. ولا إنت مين بالظبط ..؟!
    أجابه الرجل حانقاً ؛ كي يكف عن أسئلته :
    - أنا وفــدي..!!
    نظر له (هنداوي) في بله , و ملامح الغباء تنضح من وجهه . ثم سأله:
    - يعني أيه..؟!
    أجابه الرجل , وقد نفذ صبره:
    - يعني من حزب الوفد .. إنت متعرفش سعد باشا..؟!
    انفرجت أسارير (هنداوي) و قال في سرعة :
    - أيوه طبعا .. فيه حد مايعرفش سعد باشا .. الصغير..؟! مش بتاع لبن بخيره .. و العنب.. العنب.. العنب..!!
    أجابه الرجل ساخراً:
    - لأ.. بتاع البلح..!!
    قاطعه (هنداوي) مبتسماً :
    - أيوه .. مهوّا بعد كده .. بيقول البلح.. البلح.. البلح..
    استشاط الرجل , و هتف غاضباً :
    - أفهم ياعم إنت.. و بطل استعباط بقه .. ولا إنت كده عبيط ..؟! أنا قصدي سعد باشا زغلول..!!
    استدرك (هنداوي) و أخذ يحك رأسه مفكراً:
    - أيوه.. أيوه.. أيوه .. ياشيخ ماتقول كده من الصبح..!! إنت قصدك على زعيم الأمه.. سعد باشا زغلول .. اللي قال .. مافيش فايده..
    أجابه الرجل بنفاذ صبر:
    - أيوه عليك نور..!!
    قاطعه (هنداوي) مستفسراً :
    - وهو إنت توعى على سعد باشا يابيه..؟! ده مات من سنين يامه .. من قبل ما نتولد حتى.. و راحت أيامه ..و لياليه..!!
    جن جنون الرجل ؛ حتى كاد يمسك بتلابيب (هنداوي) و يقتله . و قال غاضباً:
    - إنت ماتعرفش حاجه ف الدنيا أبداً ..؟! إنت ماسمعتش عن حزب الوفد الجديد..!!
    أجابه (هنداوي) مهدئاً :
    - خلاص .. خلاص .. متتعصبش كده .. و هدي خلقك يابيه.. الصبر حلو برضك ..!!
    ثم أردف قائلاً:
    - وهما الإنجليز لسه ماخرجوش من مصر يا باشا ..؟! أنا كنت بحسب ياشيخ .. إنهم خرجوا من بعد الثوره..!! طب أمال إيه لزومها.. تعملوا وفد جديد..؟! ولا الوفد ده عشان يفاوض الأمريكان.. أيوه.. أيوه.. مهما إنجليز برضو ..!! و حاطين مناخيرهم ف كل حاجه.. دا حتى عاوزين ياخدوا السودان.. و إيران..!! شفت إنت مسويين إيه ف العراق .. و أفغانستان..؟! و قابضين يا عيني على شوية طلبه ..و حابسينهم يا ولداه..أصلهم كدا مايتشطروش إلا على الغلابة..!! و شفت شنقوا الريس صدام إزاي ..؟! طبعاً عشان يخوّفوا الباقي ..و يقوللهم.. بيتك بيتك .. جوه إنتو نامو..!!





    يتبع

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي ( 7)

    حكــاوي هنــداوي



    (7)



    ذات يوم عندما كان (هنداوي) يتمشى ساعة العصاري بالمعتقل .. إلتقى بأحد الرجال الذين أعفو لحاهم .. و هم كثر..!! فتعرفه في الحال ؛ على الرغم من أنه يرتدي بدلة السجن الزرقاء الكالحة , و استوقفه قائلاً:
    - أزيك يا مولانا..!!
    فلما بانت على جبهة الرجل علامات الدهشة. أردف (هنداوي):
    - الله..!! مش برضك أنت الشيخ .. إللي كان بيجي حدانا ف البلد .. و يخطب الجمعة..؟!
    ابتسم الرجل في أسى قائلاً:
    - انت لسه فاكرني يا إبني ..أنا بقالي هنا أكتر من عشر سنين..!!
    إندهش (هنداوي) ثم قال منزعجاً:
    - يااااه دي سنين ياااامه....!! ليه هو أنت قتلت قتيل .. ولا سرقت سريقه..؟!
    و استطرد متسائلاً:
    - أنت تهمتك إيه يا مولانا..؟!
    هنا ضحك الرجل طويلاً . ثم قال:
    - تهمتي.. إني قلت ربي الله.. و رسولي محمد .. و ديني الإسلام..!!
    ابتسم (هنداوي) ابتسامته العريضة. و مصمص شفتيه كالعادة متعجباً , ثم قال:
    - أهيييييييه..!! أمال يعني هما ربهم مين.. ولا دينهم أيه..!! منا قولت قبل كده للبيه الصحفي ..إن دول يهود أولاد يهود خاطفنا .. مصدقنيش..!!
    نظر إليه الرجل بحزن, و قال بصوت متهدج:
    - حتى لو كانوا كفار.. ماكانوش يعملوا فينا اللي عملوه.!! دول مافيش في قلوبهم ذرة رحمه.. !! دا انا لو حتى كنت جاسوس .. و خاين لديني و بلدي .. ماكانوش عملوا معايا كده..؟! انا مش عارف إيه الجريمة إللي أستحق عليها العقاب الفظيع ده ..؟!دول لو كانوا بيتعاملوا مع اليهود بالوحشيه دي كانت القدس اتحررت من زمان..!! هوا الإلتزام بشرع الله بقى جريمه في الزمن ده..؟!

    بان على( هنداوي) التأثر الشديد ورق قلبه لحال الشيخ وقال وهو يهز رأسه في حزن:
    - متزعلّش نفسك يا مولانا..ربنا هيدي كل واحد على قد نيته.. و إن شاء الله هيقعدلهم في عفيتهم ..و فى بيوتهم ..و عيالهم .. و أكيد ف يوم .. الحق هيبان ..و الباطل هيزهق ..و يروح لحاله ..و يغور ف داهيه .. منهم لله.. ربنا ينتقم منهم.. !!
    وأردف قائلاً فى تعجب ضارباً كفاً بكف:
    - صحيح ياولاد إللي يشوف بلاوي غيره .. تهون عليه بلاويه..!!

    ثم اقترب من أُذن الشيخ , و غمز له بعينه اليمنى سائلاً:
    - إلاااا..هما عملوا فيك أيه .. يا مولانا..؟!



    يتبع
    التعديل الأخير تم بواسطة د .أشرف محمد كمال; الساعة 07-12-2010, 17:14.

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    (سلسلة) حكــاوي هنــداوي (6)

    حكـاوي هنـداوي



    (6)



    تعّرف (هنداوي) بالمعتقل - و ليس الأسم الجديد الأكثر تهذيباً و ديموقراطية ..السجن- على العديد من الشخصيات التي تأثر بها و أثر أيضا فيها..!! فازدادت مداركه و مفاهيمه و ثقافته برغم قلة تعليمه؛ لما يتمتع به من ذكاء فطري و طيبة و روح مرحة حتى في أحلك الظروف و المواقف.
    قابل (هنداوي) الأستاذ (عبد الستار مختار) وهو من أحد الكتاب الكبار الذين تم اعتقالهم مؤخراً بسبب كونه من أبرز المعارضين و الرافضين..
    فسأله (هنداوي) حينما رآه لأول مرة :
    - إنما أنا يابيه .. معرفش شفتك فين قبل كده..؟! و شك مش غريب عليه..!!
    ثم استطرد قائلا , وهو يحك رأسه مفكراً:
    - أنت تعرف فرحات باشا البنهاوي..!!
    ضحك الرجل لسذاجة (هنداوي) البادية و ابتسم في ود قائلاً:
    - لأ يا سيدي ..أنا معرفش مين هوا فرحات باشا ده..؟! و بعدين مش الباشاويه اتلغت خلاص..!!
    ابتسم (هنداوي) ابتسامة عريضة. ثم قال:
    - أهييه ..!! ياعني أنت ماتعرفش فرحات باشا..؟! أمال أنا شفتك فين قبل كده..؟!
    أجابه الرجل بتواضع :
    - ياسيدي جايز تكون شوفت صورتي ف الجرايد..!!
    قاطعه على الفور:
    - أيوه .. اسمالله عليك .. أنا بقول كده .. كأني شفت صورتك ف الجرانين اللي بتيجي عند أبو اسماعين البقال..
    ثم غمز له بعينيه , و أردف قائلاً :
    - ماهو هنا.. هو .. و اسماعين كمان..!!
    عاود الرجل الابتسام , و سأله فى اهتمام:
    - و انتو إيه إللي جابكو هنا..؟!
    أجابه بأشارة من كتفيه و يديه وقال ممتعضاً :
    - و الله مانعرف يابيه..؟! أحنا لقيناهم لمّونا هنا كلنا بربطة المعلم..!! و قال أيه.. إن احنا عاوزين نقلب نظام الحكم..!!
    هنا ضحك الرجل كثيراً ؛ حتى ألمه صدره , و قال ساخراً:
    - أنتم كمان..!!
    بان على( هنداوي) الدهشة الشديدة , و سأل فى خوف:
    - الله هو أنت برضوا.. من بتوع قلب الحكم..!!
    أجابه الرجل ؛ وهو مستغرقاً في الضحك :
    - لأ .. احنا من بتوع عدله..!!
    لم يظهر على (هنداوي) أي مظهر من مظاهر الفهم , و سأله دهشاً :
    - لأ و الصدق يا بيه.. أنت قبضوا عليك ليه..؟!
    احترم الرجل قله ثقافة (هنداوي) . و أجابه مبسطاً:
    - علشان قلت لأ.. كفايه .. حرام..!!
    فرفع( هنداوي) حاجبيه ؛ حتى صنعا رقم ثمانيه و ثمانين , و قال بعفويه:
    - الله .. وهوا اللي يقول كفايه حرام .. يبقى قليل الأدب..!! طب ماكلنا بنقولهم كل يوم عمال على بطال .. ولا كأننا بندن ف مالطه..!!
    ثم استطرد متسائلاً:
    - ولا يكونش كلمة لأ ..هيا اللي زعلتهم..!!
    شرد الرجل مفكراً ثم أجابه باسماً :
    - و الله برضه.. يمكن يكون معاك حق..!!
    ابتسم (هنداوي) بسعاده بالغة لإشادته به , ثم قال معقباً:
    - طيب مأنت غلطان يابيه..!! ماتقولهم أيوه.. دا حتى كلمة أيوه.. بتريح برضه.. و خلي اللي ف النفوس .. جوه محبوس .. لغاية ما ينزاح عنا الكابوس .. و يجعله عامر..!!



    يتبع

    اترك تعليق:


  • د .أشرف محمد كمال
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة فايزشناني مشاهدة المشاركة
    حتى الجنان مش مسموح يا هنداوي
    هو في حاجة على كيفك يا هندواي.... حتى دخول الحمام ولو عايز تعملها برضك بموافقتنا
    هنداوي بترطم بتقول ايه
    احنا معاك في كل حتة مش سايبينك حتى وانت نايم مع مراتك ومسجلين كل كلمة قولتها لـ بسنت
    ومن تاريخك وبطولاتك بحرب 73 ضد اليهود اللي بقوا النهاردة زي خواتنا ومن أسماء ولادك
    مصراوي وعرباوي وكمان سوريا
    عارفين اني عندك حس ونفس قومي وده خطر عالأمن القومي بتاعنا
    مكانك هنا يا هنداوي بين أهلك وناسك وتحت نظرنا وقدام عينينا
    ومش مطلوب منك تفكر بحاجة.... احنا بنفكر عنك
    اديك بتاكل وتشرب وتنام وكده يا هندواي تمام التمام
    ويمكن لما نشوف انك مواطن في السليم نبعتك رحلة استجمام على شرم الشيخ لم يعم السلام

    أخي د. أشرف
    ممتع متابعة قلمك المشاغب
    فهنداوي يرمز لكل مواطن غلبان في أي مكان
    وباسم وتحت شعار أمن الدولة ستبقى السجون زاخرة
    ويمكن أن يضعوا لنا كاميرات ديجتال موصولة بالأقمار الاصطناعية
    على مدار 24 ساعة تبث مباشرة إلى أمريكا واسرائيل
    دمت بخير
    أشكرك أخي الحبيب على حضورك الكريم وتفاعلك الجميل
    و هنداوي بيسلم عليك و بيقولك:
    هوا إيه الويكيليكس ده إللى بيتكلمو عليه اليومين دول..؟!
    دا نوع خمره جديد..!! ولا يكنش أسم دوا مهدي ..!!
    حكمن الأمريكان على قولك ملاعين .. عارفين و مراقبين كل حاجه..!!
    ومافيش حاجه بتطلع من تحت إيديهم إلا بمزاجهم
    عشان يوقعوا الناس كلتها في بعض و يقعدوا هما يضحكوا و يتنأوزوا علينا..!!
    و يجعله عامر

    اترك تعليق:


  • فايزشناني
    رد
    حتى الجنان مش مسموح يا هنداوي
    هو في حاجة على كيفك يا هندواي.... حتى دخول الحمام ولو عايز تعملها برضك بموافقتنا
    هنداوي بترطم بتقول ايه
    احنا معاك في كل حتة مش سايبينك حتى وانت نايم مع مراتك ومسجلين كل كلمة قولتها لـ بسنت
    ومن تاريخك وبطولاتك بحرب 73 ضد اليهود اللي بقوا النهاردة زي خواتنا ومن أسماء ولادك
    مصراوي وعرباوي وكمان سوريا
    عارفين اني عندك حس ونفس قومي وده خطر عالأمن القومي بتاعنا
    مكانك هنا يا هنداوي بين أهلك وناسك وتحت نظرنا وقدام عينينا
    ومش مطلوب منك تفكر بحاجة.... احنا بنفكر عنك
    اديك بتاكل وتشرب وتنام وكده يا هندواي تمام التمام
    ويمكن لما نشوف انك مواطن في السليم نبعتك رحلة استجمام على شرم الشيخ لم يعم السلام

    أخي د. أشرف
    ممتع متابعة قلمك المشاغب
    فهنداوي يرمز لكل مواطن غلبان في أي مكان
    وباسم وتحت شعار أمن الدولة ستبقى السجون زاخرة
    ويمكن أن يضعوا لنا كاميرات ديجتال موصولة بالأقمار الاصطناعية
    على مدار 24 ساعة تبث مباشرة إلى أمريكا واسرائيل
    دمت بخير

    اترك تعليق:

يعمل...
X